Европейският парламент е готов да започне преговори за общо зарядно устройство, за да се намалят електронните отпадъци и да се направи по-удобно използването на различни електронни устройства.

Комисията по вътрешен пазар и защита на потребителите прие позицията си по изменената Директива за радиооборудването на 20 април, а в сряда сутринта преговорната позиция на Парламента беше потвърдена в пленарна зала. Сега Парламентът е готов да започне преговори с правителствата на ЕС за окончателния вид на законодателството.

Новите правила ще гарантират, че потребителите вече няма да се нуждаят от ново зарядно и кабел всеки път, когато купуват ново устройство, а ще могат да използват едно зарядно устройство за всички свои малки и средни електронни уреди. Мобилните телефони, таблетите, цифровите фотоапарати, слушалките, портативните конзоли за видеоигри и преносимите високоговорители, които могат да се зареждат чрез кабел, ще трябва да бъдат оборудвани с USB Type-C порт за зареждане, независимо от производителя. Изключения ще се прилагат само за устройства, които са твърде малки, за да имат USB Type-C порт, като например смарт часовници, устройства за проследяване на здравето и някои спортни съоръжения.

Това преразглеждане е част от по-широките усилия на ЕС да направи продуктите по-устойчиви, по-специално електрониката на пазара на ЕС, и да намали електронните отпадъци.

Ясна информация относно зареждането

Членовете на ЕП искат също така да има ясна информация и етикетиране на новите устройства относно възможностите за зареждане, както и дали даден продукт включва зарядно устройство. Това би помогнало да се избегне объркването и да се улеснят решенията за покупка на потребителите, които често притежават няколко различни устройства и не винаги се нуждаят от допълнителни зарядни устройства.

Тъй като безжичното зареждане се използва все повече, членовете на ЕП искат Европейската комисия да представи стратегия до края на 2026 г., която да позволи на всички нови решения за зареждане да работят съвместно. Целта е да се избегне нова фрагментация на пазара, да продължи намаляването на отпадъците за околната среда, да се гарантира, че решенията за зареждане са удобни за потребителите и да се избегне така нареченият ефект на "заключване", създаден от зависимостта на потребителя от един производител.