Никога досега лекар не е осъществявал домашно посещение от този тип. За първи път в историята на комуникацията хирург на NASA бе „холопортиран“ до Международната космическа станция. Медикът се появи и разговаря с астронавтите на борда – на стотици километри над повърхността на Земята - в реално време.

Звучи ви като на сцена от „Стар Трек“? Не грешите. В края на краищата в “Стар Трек: Вояджър“ станахме свидетели на холографска проекция на изкуствен медик.

Това обаче не е научна фантастика, а реалност. През октомври 2021 г. хирургът Джоузеф Шмид е изпратен до Международната космическа станция под формата на холограма. Илюзията се осъществява с помощта на технологията за „холопортация“ на Microsoft, която позволява на потребителите да си взаимодействат с 3D репрезентация на хора, намиращи се далече от тях. При това в реално време.

„Това е съвършено нов тип човешка комуникация, която се осъществява на огромни разстояния – казва Шмид. – Чисто нов начин за човешко изследване, при което нашето човешка същност може да пътува отвъд планетата.“

Източник: NASA/Thomas Pesquet

За разлика от традиционните холографски проекции, които изглеждат така, сякаш се реят във въздуха, холопортацията се нуждае от очила за добавена реалност (като HoloLens на Microsoft например). По този начин потребителят, който ги носи, може да възприеме (и да си взаимодейства) с проекциите на хората, които от своя страна се снимат с множество камери на реалното място, на което се намират.

В този конкретен случай астронавтът Томас Пескет от Европейската космическа агенция се намира на борда на Международната космическа станция и носи именно подобни очила. Той провежда нормален двупосочен разговор с Шмид и членове на неговия медицински екип, както и с Фернандо Де Ла Пена Лака, изпълнителен директор на AEXA Aerospace (автори на холопортационния софтуер, благодарение на който сегашното постижение става възможно).

Да, холопортационната технология на Microsoft съществува поне от няколко години. Никога досега обаче тя не е използвана за нещо толкова амбициозно – да свърже медицински експерт от Земята с астронавти, изпратени на мисия и орбитиращи планетата на стотици километри над повърхността.

Именно това скъсяване на физическото разстояние между хората ще бъде от съществено значение за бъдещите космически мисии. По този начин учените ще могат да си взаимодействат виртуално и в реално време с 3D репрезентации на хора, намиращи се на Земята, на космически станции или на други космически апарати. Разбира се, този тип комуникация ще бъде доста по-ангажираща и реална, отколкото стандартните 2D обаждания.

„Нашето физическо тяло не е там, но човешката ни същност – абсолютно – казва Шмид. – Представете си, че можете да докарате до вас истинския дизайнер на конкретна сложна технология в моментите, в които работите по нея.“

Следващата цел на специалистите е да направят така, че холопортационните взаимодействия да са двупосочни. По време на конкретния експеримент единствено Пескет е носил очила за добавена реалност, което му позволява да вижда останалите участници като дигитални 3D холограми. Шмид и всички останали обаче не са имали подобни очила.