Кофеинът прави слънчевите батерии доста по-ефикасни в преобразуването на светлина в електричество. До това заключение достигат учени от Калифорнийския университет в Лос Анджелис и компанията Solargiga Energy в Китай.

Всичко започва като шега. Един ден, докато обсъжда слънчевите клетки от перовскит, изследовател от екипа решава да провери дали действието на кофеина върху материала е сходно с това при нас, хората. Оказва се, че да. Причината е, че кофеинът е алкалоид с молекулярна структура, която може да си взамодейства с прекурсори на перовксита – съединения със специална кристална структура, които събират светлината.

В крайна сметка изследователите откриват, че когато добавят алкалоида към пласта от перовскит на 40 слънчеви батерии, кофеинът успешно се свързва с материала и дори увеличава ефикасността на слънчевите клетки от 17 на 20 процента.

Уви, подобно взаимодействие е възможно само с прекурсори на перовскита, тъй като кофеинът има уникална молекулярна структура, която не би могла да осъществи друга подобна връзка. Това обаче не означава, че новият метод не може да намери приложение и при други типове соларни клетки.