Историята на технологиите за виртуална и добавена реалност датира още от 1838 г., когато Чарлз Уитстоун създава своя стереоскоп. Устройството наслагва изображения едно върху друго пред очите на потребителя и по този начин създава отдалечено 3D изображение. През годините летателният симулатор на Едуин Линк, телесферичната маска на Мортън Хейлиг, VR слушалките „Дамоклиев меч“ на Иван Съдърланд и много други изобретения допринасят за развитието на модерната технология, която познаваме днес. Вероятно в бъдеще възможностите на виртуалната реалност (VR) и разширената реалност (AR) ще направят сегашните ни технологии да изглеждат също толкова примитивни, колкото и ранните експерименти, но несъмнено ще проправят пътя за развитие на виртуалния свят.

Виртуалната реалност вече е навлязла до голяма степен в нашето ежедневие и влияе драстично на начина, по който работим, пътуваме, играем и общуваме. В гейминг сектора например VR дава възможността да играете покер на галактическа космическа станция или да изграждате бази на далечни непознати планети. Освен това, чрез безбройните опции за виртуално пътуване можете да изкачите Еверест, без да ставате от дивана си или дори да кацнете на Луната. Всичко изглежда възможно и достъпно във виртуалното измерение. Остава въпросът какво повече можем да очакваме? Какво е бъдещето на виртуалната реалност?

Предизвикателствата пред бъдещето на VR и AR

Едно от основните предизвикателства пред виртуалния свят е свързано със самите устройства, които ни дават достъп до него. Много от слушалките за виртуална реалност разчитат на смартфони за показване на съдържанието. Въпреки че на пазара се предлагат смартфони с изключително добри показатели, те все още са във високия клас устройства и не са достъпни масово. Все още при повечето мобилни устройства липсва визуалното качество и способности, за да осигурят напълно потапящо и висококачествено VR изживяване.

От гледна точка на самите шлемове за виртуална реалност също има какво да се желае. Слушалките обикновено са обемисти, големи и неудобни за продължителна употреба. Според специалистите в сферата, ултимативната цел на устройствата за виртуална реалност и метавселена е да бъдат с размер на стандартни очила и ненатрапчив дизайн, така че потребителите да могат да ги използват навсякъде и по всяко време.

Снимка: My name is Yanick / Unsplash

Консолидиране на виртуалната и добавената реалност

 Следващата стъпка от развитието на технологията е свързана с консолидиране на виртуалната и разширената реалност. Тя ще се предлага в две форми в бъдеще: свързани системи и самостоятелни модули. Свързаните системи ще се състоят както до момента от устройство за главата като шлем или очила, които ще се свързват с друго устройство, което да възпроизвежда VR преживяването. От друга страна, самостоятелните модули ще обединяват всички елементи от преживяването в едно единствено преносимо устройство, което определено ще улесни потребителите.

Днес се намираме в състояние на компромис с устройствата за разширена и виртуална реалност, тъй като нито една от съществуващите широко достъпни системи не дава на потребителите пълно, безгранично и завладяващо изживяване. Повечето системи нямат естествено, широко зрително поле (FOV), имат ограничена разделителна способност на дисплея, ниска яркост, кратък живот на батерията или липса на възможности за качествено 3D изживявае.

AR/VR устройствата на бъдещето ще предоставят персонализирани, достъпни и добре проектирани изживявания. Тъй като тези елементи се налагат, промяната на платформата е неизбежна. Очаква се в близките няколко години да видим нови AR очила с LTE възможности, които ще се превърнат в алтернатива на смартфона. С подобрена завладяваща технология и възможности за добавена реалност любимите ни устройства ще се променят из основи. През следващите няколко години може да използваме технология за добавена реалност, за да проверяваме съобщенията си и смарт очила, за да скролваме в Instagram.

Как компаниите планират бъдещето на VR и AR?

 Въпреки че имаме представа накъде се е насочил пазарът на разширена и виртуална реалност, продуктовите компании като цяло изглеждат сдържани в разработването на плановете си. Те са насочени повече към развитието на метавселената и съдържанието на виртуалните преживявания, отколкото към съпътстващите ги за целта устройства, и според проучвания са по-склонни да оформят плановете си според промените на пазара.

Като се има предвид нестабилността на пазара на AR/VR досега, някои компании може да почакат известно време, преди да действат. Бизнесът се нуждае от опитни разработчици, които могат да осигурят цялостно разработване на продуктите, за да преодолеят успешно предизвикателствата, свързани с бързо развиващите се технологии и пазарните очаквания.