Учени създадоха молекулярна съобщителна система, способна да предава данни на разстояние няколко метра с помощта единствено на свободно достъпни материали, пише Gizmag.

Системата струва около 100 долара и ползва малко водка.

Тя пресъздава действието на химическите сигнали, които се срещат в природата, и едно от потенциалните й приложения е като средство за комуникации в среда, където конвенционалните безжични технологии не са приложими. Такива са подводни райони, тунели и тръбопроводи, както и в нано среда и в човешкото тяло.

"И преди хората са постигали предаване на късо разстояние с помощта на химикали, но ние успяхме да излъчим повтарящи се и случайни съобщения на разстояние няколко метра", обяснява д-р Вейси Гуо от Факултета по инженерни науки в Университета на Уоруик, който работи по проекта заедно с Университета на Йорк в Канада.

Първото изпратено съобщение е "О, Канада", което е част от националния химн на страната. Използвайки изпарения от водка, учените успяват да предадат бинарните данни. Те кодират азбуката в бинарен формат, използвайки еднократно напръскване с алкохол - едно напръскване означава 1, а липсата на алкохол е 0. С помощта на настолен вентилатор молекулярното съобщение се изпраща от предвавател на дистанция 4 метра към приемник, който отчита степента на промяна в концентрацията на алкохолните молекули.