Лазаров е главен инженер и главен конструктор

на последното българско самолетостроително предприятие.

След като отпадат ограниченията, наложени на България от Ньойския мирен договор, при очертаващата се военна опасност в Европа за страната ни е било задължително да укрепи въздушната си мощ. Финансовите възможности са скромни и през 1940 г. инж. Цветан Лазаров въз основа на своята конструкция ДАР-6А създава ДАР-9. Самолетът ДАР-9 „Синигер” е много сполучлив учебно-тренировъчен самолет за подготовка по фигурен пилотаж и въздушен бой. Цената на два произведени у нас самолета ДАР-9 отговаря на цената на един ФВ 44, направен в Германия. В техническия музей в Загреб е запазен този български самолет.

През 1946 г. в Югославия е обявен конкурс за разработване на двуместен учебно-тренировъчен самолет.

Само за 40 дни

инж. Лазаров и екипът му - конструкторите Каратодоров, Йотов, Узунов и Томов, успяват да извършат нужните изчисления, чертежи и макет и предават изискуемите материали в срок. Този проект, наречен „Лястовица”, печели втора награда и авторът получава премия от 200 хил. динара. Това дава основание за изработване на два прототипа във фабриката в Ловеч. Изработени са „Лаз-7.1” и „Лаз-7.2”. „Лаз-7.1” е изпратен в Белград.

„В деня преди полета на прототипа за Белград си помислих, че машината няма име.

Взех лист чертожна хартия и отидох при инж. Лазаров. Помолих го да се разпише едро върху листа. Отидох при заводския фотограф, направихме увеличен шаблон от началните букви на подписа на Цветан Лазаров и през него изпръскахме с червена боя върху носовите ламарини „Лаз” и цифрата 7 - от 1947 година. Така станах кръстник на поредицата самолети, конструирани от инж. Лазаров. След време се намериха „историци”, които със задна дата започнаха да кръщават по-предишни конструкции от семейството ДАР на „Лаз”, което не отговаря на действителността”, спомня си авиоконструкторът полковник о.з. Даньо Йотов.


Така например ДАР-6 и „Лаз 1” са един и същ самолет.

В ДСФ-Ловеч завършва серийното производство на ДАР-9, създаден и облетян е щурмовият самолет ДАР-10Ф, прототипи 1, 2 и 3 на „Лаз 7”, от който после са произведени 16 серии. Разработени и построени са прототипът на „Лаз-8”, четириместен самолет за свръзка, ЗАК-1, известен като „Лаз-7М”, „Лаз-12” и ЯК-12Б.

От 1 юни 1949 г. професор инж. Цветан Лазаров оглавява Катедрата по самолетостроене при Държавната политехника (по-късно Висш машинно-електротехнически институт, днес Технически университет) в София. Наред с преподавателската работа той продължава разработките си: «Лаз-9», «Лаз-11», «Лаз-12». Под негово ръководство израстват много способни аероинженери, “дялани камъни”, доказали своите възможности в най-различни клонове на нашата промишленост.

Българското самолетостроене е ликвидирано безапелационно с решение на СИВ от 1954 г.

Проф. Лазаров не престава да мисли за бъдещето на самолетостроителната ни промишленост и смята, че скоро ще бъде възстановена. За да бъде в крак с времето, той продължава своята работа по самолет с турбореактивен двигател «Лаз-14». Двуместният едномоторен реактивен самолет е годен както за начално обучение, така и за подготовка на редови пилоти. Тази мечта на професор Лазаров остава неосъществена.

Той почива внезапно на 13 януари 1961 г., оставяйки незавършени много проекти на мечтани от него самолети. До последния си дъх се надява, че здравият разум ще надделее и самолетостроенето в България ще бъде възродено.

Елена Иванова, уредник в Националния политехнически музей