Учени от океанския институт „Шмид“, с помощта на изследователския плавателен съд „Фалкор“, се гмурнаха в дълбините край островите Феникс, архипелаг в Микронезия, и се натъкнаха на множество невероятни гледки. Самата експедиция представлява истински подвиг – това е най-мащабното гмуркане в дълбоководните коралови и гъбни екосистеми в региона.

Един от най-впечатляващите организми, уловен от камерите, е т.нар. „стъклен“ октопод. Това е изключително рядък и красив вид с прозрачно тяло. Vitreledonella може да бъде видян как плува през водата, като оптичният нерв, очните му ябълки и храносмилателната му система са изложени изцяло на показ.

Преди тази невероятна среща учените са разполагали със съвсем малко кадри на тези доста мистериозни животни. Ето защо пленителното видео на института има изключително висока академична стойност. Преди него тези октоподи са били изучавани предимно от останките, откривани в някои хищници. Както и сами можете да си представите, те въобще не са изглеждали толкова красиво.

Мисията е била допълнена от дистанционно оперираната машина SuBastian, на която не ѝ се налага да се тревожи за баротравми - увреждания, причинени от увеличаване на налягането на въздуха или водата, например по време на самолетен полет или гмуркане. Благодарение на SuBastian учените получават достъп до някои от най-дълбоките точки на региона. Тук те зърват как китовата акула - най-голямата риба въобще – плува в мрачните дълбини. Една от най-големите мистерии на подводния свят е свързана именно с нея - ние все още не знаем къде точно раждат тези гиганти. Интригуващи клипове като този, на който виждаме китова акула на повече от 12 метра дълбочина, ни доближават с една крачка по-близо до отговора.

Един от най-комичните моменти пък включват група от раци, които крадат риби един от друг – поведение, което е уникално за тези животни.

Можете да научите повече за находките, направени по време на експедицията, ТУК.