Шимпанзетата разбират какво значи готвене на храна и нещо повече – готови са да се откажат от суровата в полза на сготвената храна, твърдят британски учени. Тяхното изследване е публикувано в списанието на Лондонското кралско общество.

Едновременно с това други учени развиват теорията, че сготвената храна е причина за увеличаването на човешкия мозък и способностите като самоосъзнаване, артистичност и изобретателност. Според проучванията им, овладявайки умението да обработват суровата храна, протоготвачите имали възможност да отделят време и за други занимания, благодарение на които мозъкът започнал да се увеличава.

При експериментите с шимпанзетата британските учени открили, че приматите имат всички необходими за готвенето когнитивни способности като умение да планират, търпение – докато получат наградата, и разбират какво трябва да направят за получаването на термично обработена храна (ако имат и съответните инструменти).

Заради безопасността биолозите използвали купа с фалшиво дъно. В скритото отделение сложили варени картофи, а отгоре – сурови. Маймуните трябвало да разклатят купата суровите картофи, за да паднат от нея сварените.

В експеримента, осъществен в резервата Чимпунга, Конго, участвали шимпанзета, родени в дива среда. В 85% от случаите те били готови да почакат една минути, докато храната се „свари” в купата. В 60% се въздържали да не изядат суровите картофи, преди да стигнат до купата. Допълнителната трудност на задачата била, че шимпанзетата често носят храната си с уста.

Около половината от маймуните показали умение да трупат запаси от сурова храна, ако разберат, че в бъдеще ще се появи възможност да я сготвят. Учените допускат, че и далечните прародители на човека са развили подобни умения и са усвоили готвенето, когато се научили да палят огън.

Според Ричард Рангъм от университета в Харвард в бъдеще археолозите ще открият свидетелства, че първите хора са започнали да използват огъня преди около 2 млн. години или дори по-рано, а не 1 млн. години, както се смята сега.  Рангъм твърди, че в този период са започнали промените в организма на хората – размерът на мозъка се е увеличил, а червата намалели, когато древните  започнали да се хранят с термично обработена храна.

Експертите твърдят, че поддържането на голямо тяло и същевременно развит мозък е невъзможно на диета от сурова храна.