Учени от Нова Зеландия откриха, че папагалите са в състояние да оценят шансовете си за постигане на успех и гъвкаво да променят стратегията си на поведение. Учените стигнаха до това заключение, като наблюдаваха как няколко птици играят своеобразна „лотария“.

"Откритието, че тези птици могат да използват основите на статистиката, е особено интересно в контекста на факта, че мозъкът на папагалите е много по-малък в проценти от хората и има напълно различна структура", пишат неврофизиолозите, пише Фокус. Както отбелязват, това предполага, че способността да се мисли по този начин не изисква многослойна мозъчна кора, както се смяташе по-рано.

Проучването, което било публикувано в списание Nature Communications, разказва как екипът от учени обучил шест мъжки планински папагала кеа да свързват мисълта за черни жетони с вкусни и примамливи лакомства, а за оранжеви жетони с нищо, което ще получат в замяна.

Пред всяка птица били поставени два буркана пълни с черни и оранжеви жетони, а учените следели всичко внимателно. При първия експеримент двата буркана съдържали еднакъв брой жетони, но в единия осезаемо преобладавали черните, а в другия - оранжевите.

Алекс Тейлър, от Университета в Окланд и съавтор на публикацията, казва, че отчетените резултати имат значение не само за биологичния интелект, но и за изкуствения такъв. Повече забавни кадри с птицата кеа можете да видите във видеото горе.

През последните 10 години учените са открили много доказателства, че много животни притежават такива интелектуални способности, които преди са били приписвани само на хората. Например, новокаледонските врани са в състояние да правят и използват инструменти, предварително оценявайки тяхната ефективност. Шимпанзетата са в състояние да преценят ситуацията, в която са техните близки, и да им предадат полезни инструменти, а гълъбите притежават рудиментарни аритметични умения.

Подобни „напреднали“ интелектуални умения са открити у папагалите. Например натуралисти от Йоркския университет откриха, че папагалите в Мадагаскар, които живееха в един от природните паркове, са се научили как да използват камъчета за смилане на черупки от мекотели и започнаха да учат нови обитатели на уменията си. Преди година учените доказаха, че папагалите какаду наистина знаят как да "усещат" музиката и да танцуват на нея.