Учени от университета на Силезия в Катовице, Полша, са изследвали вкаменелости на метопозавър, едро древно земноводно, живяло преди 215 милиона години през периода триас, и са открили следи от най-разпространената форма на рак на костите при човека, съобщава сайтът на учебното заведение.

Изследователите са установили, че един от прешлените на земноводното е изглеждал странно: костната тъкан е била силно разраснала се навън и навътре, а формата и структурата му са били необичайни. Това е накарало учените да предположат, че метопозавърът може да е страдал от някакво заболяване на костите. За да проверят теорията, експертите са направили томографско изследване на останките.

Въз основа на направения анализ изследователите са стигнали до заключението, че древното земноводно е страдало от най-често срещания рак на костите при хората - остеосарком.

Раковите заболявания имат много по-дълга история, отколкото се предполага

Следите от болести, които понякога се откриват върху костите на праисторически животни, дават представа за редица здравословни проблеми, с които са се сблъсквали древните обитатели на Земята. Същевременно тези следи са доказателство за разпространението на някои болести, които са просъществували стотици милиони години, пише БТА. Палеонтологичните доказателства са ограничени до вкаменени скелетни тъкани, следователно болестите, които могат да бъдат идентифицирани във фосилен материал, трябва или пряко да засягат скелетната система, или косвено, ако са възникнали в други части на тялото. Такива заболявания включват някои злокачествени тумори, за които обикновено се смята, че са свързани с развитието на човешката цивилизация и излагането на причиненото от нея прогресивно замърсяване на околната среда.

Тези фактори несъмнено увеличават честотата на злокачествените тумори в съвременността. Самият рак обаче има история, много по-стара от цивилизацията и дори от човечеството като цяло. Проучвания на раковите заболявания при нечовекоподобни животни, включително и при еволюционно древни групи, като например черупчестите, показват, че процесът на образуване на рак (карциногенеза) е еволюционна плезиоморфна (родова) характеристика, почти толкова стара, колкото и самият животински свят на Земята.

Познаването на еволюционната история на неоплазмите (необичаен растеж на тъкани, причинен от бързото делене на клетки), и следователно кога и при кои животни са се появили и как са повлияли на живота и функциите им, косвено може да допринесе за разработването на нови терапевтични методи.

Фосилни доказателства за рак под формата на деформации на костите са установени и преди при динозаври и други праисторически гръбначни животни. Злокачественият тумор при метопозавъра е един от най-старите примери за рак във фосилните записи и единственият, свързан със земноводно.