В дни, в които жадуваме за добри новини, пандата е същински светъл лъч. Откакто това сладко животинче се превърна в световен символ на движенията за опазване на природата през 80-те години на миналия век, бяха създадени 67 резервата за панди и безброй други екологични коридори в планинските райони с бамбукови гори в централен Китай.

Скорошно преброяване показва, че усилията са си заслужавали. 1864 панди живеят свободно в дивата природа (за справка – в края на 70-те този брой е бил 1000).

Ново проучване обаче показва, че ако нещата са добри за пандите, то това не означава, че и останалата екосистема се облагодетелства. След като изследват кадрите от фотокапани през последните 10 години, учени откриват, че големите месоядни животни, включително леопард, снежен леопард, вълк и азиатско диво куче (Cuon alpinus), почти са изчезнали от по-голямата част от защитените местообитания на гигантската панда от 60-те години.

Техният брой е намалял значително в тези резервати. Леопардите са изчезнали от 81% от местообитанията на пандата, снежните леопарди - от 38%, вълците - от 77%, и азиатските диви кучета - от 95% от тях.

Източник: Li et al., Nature Ecology & Evolution, 2020

Според учените вълците и азиатското куче са функционално изчезнали на тези места. Изглежда запазването на пандите не влияе ползотворно върху другите същества и екосистемата като цяло.

Хищниците са изправени пред сериозни заплахи от бракониери, горска сеч и болести, установило проучването. Според авторите ключовото предизвикателство е, че макар пандите да имат обхват до 13 квадратни километра, четирите големи хищници могат да скитат на площ над 100 квадратни километра около дома си. Шен Ли от Пекинския университет твърди, че индивидуалните местообитания на пандите – обикновено около 300-400 кв. км, са твърде малки, за да поддържат „жизнеспособна популация от големи месоядни животни като леопардите“.

Откритията подронват основите на една от най-популярните идеи на природозащитниците – че инвестирането на време и пари в защитата на конкретен голям и влиятелен вид може да е ползотворно и за другите видове, и за техния хабитат.