Екстракт от листата на обикновената коприва  (Urtica dioica), който блокира основен протеин с роля в транспортирането на сперматозоиди и намалява плодовитостта на мъжете, може да се използва за производството на мъжки контрацептиви, пише сп. "Пъблик лайбръри ъв сайънс" (PLoS), цитирано от БТА. Биолози от университета Монаш, Австралия, са изследвали ефекта на екстракт от корени и листа на коприва върху мъжката плодовитост. Експерименти с мишки са показали, че вещество, извлечено от листата на растението, влияе върху урогениталните рецептори, намалявайки плодовитостта с 53 процента.

Според авторите на изследването веществото може да се използва за създаване на перорални контрацептиви за мъже.

Изследователите преди това са открили два протеина, които играят роля в транспортирането на сперматозоиди - наречени алфа1A-адренергичен рецептор и P2X1-пуринергичен рецептор. Деактивирането на тези протеини води до мъжки фертилитет.

В новото проучване специалистите са демонстрирали, че екстрактът от листа на коприва блокира функцията на един от тези протеини - пуринергичния рецептор P2X1. При мишките, инжектирани с веществото, се наблюдава увреждане на урогениталната мускулатура. Те са в състояние да се чифтосват по същия начин като нормалните мишки, но вероятността да създадат потомство е по-малка.

"В настоящото проучване установихме, че екстрактът от листа на коприва намалява способността за съкращаване на гладката мускулатура на пикочните пътища и гениталиите, действайки като антагонист на P2X1", казва съавторът на проучването Саб Вентура.

Учените смятат, че веществата, извлечени от листата на копривата, могат да залегнат в основата на мъжки перорални контрацептиви.

Предимството на листата от коприва е, че те не са вредни за сперматозоидите, което означава, че приемът им няма да повлияе на мъжката потентност. Въпреки това технологията трябва да се усъвършенства, за да бъде по-ефективна: намаляване на плодовитостта само с 53 процента не гарантира защита от нежелана бременност.

Изследването е публикувано в PLoS.