Гигантски кратер под ледената покривка на Гренландия е образуван преди цели 58 млн. години от астероид или комета. Това сочи ново изследване, публикувано в Science Advances.

По-рано се смяташе, че космическата скала, отговорна за кратера, вероятно е паднала в момент, в който хората вече са бродили из планетата. Новите открития обаче показват, че събитието е настъпило няколко милиона години след епохата на динозаврите.

31-километровият кратер, наречен Хиавата, се намира под около 1 км ледена покривка в северозападната част на Гренландия. Той е открит за първи път през 2015 г. при изучаването на дебелината на покривката.

Първоначално специалистите смятат, че въгленовите частици, събрани от разтопената ледникова вода, са получили от растителни видове, съществуващи по време на плейстоцена, който приключва преди около 11 700 години.

На базата на тези открития изследователите спекулират, че кратерът Хиавата вероятно се е образувал преди около 13 000 години и потенциално е предизвикал период на световно охлаждане, наречен по-късния дриас. Този сценарий пасва чудесно и на хипотезата, според която фрагменти от гигантска и разпадаща се космическа скала удря Земята на няколко места преди приблизително 12 800 години и предизвиква нови ледникови условия, които траят около хилядолетие.

За да определят действителната възраст на кратера, учените проучват седименти от разтопената вода, които очевидно са били засегнати от сблъсъка с космическата скала. Това включва песъчинки от частично разтопени скали и малки камъни, съдържащи кристали, създадени от „шокиран“ циркон.

Впоследствие специалистите датират пясъка, като нагорещяват песъчинките с лазер, докато не започнат да отделят аргон. Анализирайки различните изотопи на аргона, налични в пробите, те определят, че скалите, от които пясъкът е бил създаден, са били ударени преди 58 млн. години.

След това изследователите измерват степента на разпад на урана в рамките на шокираните кристали циркон. Така потвърждават, че и тези два елемента са образувани преди 58 млн. години.

„Датирането на възрастта на кратера бе особено трудна задача – обяснява Майкъл Стори, автор на проучването. – Убеден съм, че определихме действителната възраст на кратера, който е много по-стар, отколкото много хора предполагаха.“

Тези открития показват, че кратерът Хиавата не е удари планетата по време на епохата на хората и не е допринесъл за настъпването на късния дриас. Освен това сблъсъкът не съвпада с голям период на затопляне преди около 56 млн. години, което поставя под въпрос какво точно въздействие е оказал върху световния климат.