На Земята броят на изчезналите животни вече надвишава броя на живите. Виновни за това са климатичните промени, както и намесата на човека в природата. Ето защо учените са се заели със задачата да възродят някои от измрелите видове. Скоро това може да стане възможно с помощта на клетъчни проби.

Кои седем вида според науката имат реални шансове отново да припкат из горите и саваните на Земята, ще разберете от редовете по-долу.

1. Додо

Големият около един метър додо е птица, обитавала остров Мавриций. Изследователите предполагат, че е изчезнала към края на ХVІІ век. Причина за това вероятно станали пренесените от Европа плъхове и подивели домашни животни, които плячкосвали яйцата на додо. Неспособни да се защитават от новите врагове, птиците постепенно измрели.

Докъде са стигнали изследванията. Тъй като някои музеи притежават препарирани екземпляри с частично запазени меки тъкани, учените са успели да съберат достатъчно генетичен материал, за да култивират додо. И понеже додо са близки роднини на гълъбите, техните качества ще бъдат използвани за генетичен модел.

2. Куага

До ХVІІ век куагата е била сред най-разпространените видове бозайници в Южна Африка. Роднина е на днешната равнинна зебра. Особеното при куагата е, че характерната раирана окраска на козината се наблюдава само по главата и гърдите. Дивите животни от този вид били изтребени от човека, а последната куага умряла на 12 август 1883 г. в зоологическата градина на Амстердам.

Докъде са стигнали изследванията. От 1986 г. „Проектът куага“ в Южна Африка се опитва да създаде точно копие на зебрата от миналото, като кръстосва гени на куага с гени на равнинна зебра. Дори и сега при следващото поколение се забелязва намаляване на ивиците. Целта е новата зебра да се засели в някогашното местообитание на куагите.

3. Глиптодон

Глиптодонът е праисторически роднина на днешния броненосец. Той обитавал саваните на Южна Америка и можел да достигне тегло от 1400 килограма. Като всички познати досега гигантски броненосци, глиптодонът вероятно също е изчезнал през последната ледникова епоха преди около 12 000 години.

Докъде са стигнали изследванията. Глиптодоните също могат да бъдат възкресени с помощта на техните роднини броненосците. Д-р Нейтън Кроув от Университета на Северна Каролина „Уилмингтън“  обяснява: „Чрез култивиране гените на живите роднини ще претърпят такива промени, че ще приемат белезите на изчезналите“.

Продължава ТУК.