Забавното за наскоро откритата планета Проксима b, най-близката планета до Слънчевата система, която се оказва скалиста и с размери близки до тези на Земята, и, потенциално обитаема, е, че никой всъщност не я е видял.

Астрономите знаят, че тя съществува, защото са засекли нейното гравитационно привличане върху нейната звезда, червеното джудже Проксима Кентавър. В момента не разполагаме с телескопи, нито на Земята, нито в космоса, които да могат да заснемат директно Проксима b.

Планетата се намира на 4.2 светлинни години от нас и нейната година трае само 11.2 дена, орбитата й е толкова близо до звездата, че прави изключително трудно да се заснеме през ослепяващия блясък на Проксима Кентавър.

Това, че за момента нямаме снимка не пречи да зададем най-важния въпрос: дали има атмосфера или е просто гола скала?

Двама изследователи от Харвард вярват, че телескопът на НАСА Джеймс Уеб Космически Телескоп, който е планиран за изстрелване през 2018 ще успее да свърши работа по този въпрос като просто “улови” светлината на звездната система.

“Ще отнеме само един ден време за наблюдение, ” казва Ави Льоб, астрофизик от Харвард.

“Със светлината, която ще засечем, ще може да проверим дали този свят изглежда като гола скала. Ако не, тогава много вероятно ще има атмосфера а също би могло да има и океан, така необходим за развиването на живот,” добавя Льоб.