Учени започват тестовете на нова ваксина срещу вируса ХИВ върху хора. Тя използва форма на цитомегаловирус от семейството на херпесните вируси (CMV), който е отслабен, за да не зарази пациента тежко, предава Daily Star.

Резултатите, които ваксината е дала при опитите с маймуни, са обнадеждаващи. В техния случай инжекциите успели да унищожат имунодефицитния вирус, който е еквивалент на ХИВ при маймуните, в 16 от 27 заразени макака.

"Значително отслабихме CMV, но пак имахме същата имунна реакция както при версията на ваксината, разработена за животни.", казва професор Клаус Фрюх, който е сред ръководителите на изследването.

Вирусът CMV може да бъде опасен за хората, особено тези с отслабена имунна система. При бременни жени той може да доведе до увреждания на плода.

Геномът и протеините на вируса ХИВ са обект на изследване още от неговото откриване през 1983 г. Няма два еднакви генома на вируса на ХИВ, дори и от един и същи човек, карайки някои от специалистите да наричат вируса на ХИВ най-високия етап в еволюцията на вирусите. Първоначално е открит в института „Пастьор“ в Париж, а по-късно задълбочени изследвания са направени в лабораторията на Робърт Гало в Мериленд, САЩ.

ХИВ е различен по структура от останалите вируси от фамилия Retroviridae. Той е с размери 80 – 120 нанометра в диаметър (1 нанометър е една милионна от милиметъра), около 60 пъти по-малък от червена кръвна клетка и с приблизително сферична форма.

ХИВ-1 е изграден от две копия на единично усукани положителни РНК вериги, обградени от конусообразна капсула (капсид), състояща се от протеин п24, типично за вирусите от семейство Retroviridae с дълъг инкубационен период. РНК компонентът е дълъг 9749 нуклеотида и съдържа 9 гена, от които 3 структурни (gag, pol, env) и 5 регулаторни (tat, nef, vif, rev, vpr). Те са обградени от плазмена мембрана.

Единично усуканата РНК молекула е силно свързана с нуклеотидите на протеините п7 и ензимите, които са необходими за създаването на вируса. Нуклеотидите (п7 и п6) се свързват с генома на РНК и ги предпазват от асимилиране. Структурата на матрицата е свързване на протеина п17, ограждащ капсулата, осигурявайки целостта на вируса. Също така вътре във вирусната частица има протеини за репликация (Vif), аминокиселини за регулация на атомните взаимодействия (Vpr) и негативни регулатори, които влияят на червените кръвни телца. Външната обвивка се формира, когато капсовите пъпки от вътрешността, излизайки, взимат част от мембраната на вътрешността с тях. Обвивката включва гликопротеините гп120 и гр41.

През 2013 г. с помощта на петафлопов суперкомпютър „Blue Waters“ и софтуер с отворен код, учените успяват да симулират структурата на протеиновата обвивка на ХИВ. Протеиновите атоми, съставляващи капсида, образуват пента- и хексагонални вериги, придавайки на обвивката форма, сходна с повърхността на футболна топка. В процеса на симулация учените са изясняват, че тези вериги са 228, от които 216 имат хексагонална форма, а 12 – пентагонална.