За първи път закодираха филм в ДНК на жива бактерия

13 юли 2017 г., 15:30
264

Ефектът от закодирането е наистина впечатляващ. Тук например можете да видите оригиналното изображение (вдясно) и това, което е било реконструирано от бактерията (ляво). Изображение: VectorFrenzy /  Shutterstock

Въпреки че от доста години насам учените складират огромни обеми от информация в ДНК, това е първият път, в който успяха да закодират и да възпроизведат цял филм, като за целта са използвали жива бактерия E. coli. Екипът твърди, че това е нещо много повече от любопитна новина от сферата на науката и киното.

Според изследователите тази технология може да позволи на живите клетки да се превърнат в "молекулни видео камери, работещи в реално време". По този начин те ще могат да улавят ненаблюдавани досега биологични процеси в тялото по ненатрапчив начин.

Да вземем за пример човешкия мозък. "Той е затворен в черепа и промените в него се случват светкавично и често - едновременно", коментира невроученият Сет Шипмън от Харвард. Една подобна молекулна видео камера обаче ще може да ги следи без каквито и да било проблеми.

“Искаме да превърнем клетките в историци - полушеговито допълва Шипмън - Целта ни е да създадем биологична система за запаметяване, която е много по-малка по размери от сегашните IT технологии”, добавя той.

Това проучване показва, че т.нар. "живи твърди дискове" могат да запаметяват много по-големи количества информация. На практика клетките имат потенциала да се превърнат в миниатюрни GoPro камери в телата ни.

Откритията са публикувани в Nature.

Източник:  Science Alert