Кралската шведска академия на науките присъди тазгодишната Нобелова награда за химия на немския учен Бенямин Лист от института „Макс Планк“ и родения в Шотландия Дейвид Макмилиън от Принстънския университет за разработването на нов метод за изграждането на молекули, известен като „асиметрична органокатализа“.

Победителите бяха обявени в сряда от Горан Хансон – генералният секретар на академията.

През 2000 г. Лист и Макмилиън разработват независимо един от друг новия начин за катализа.

"Човечеството вече се облагодетлства значително от него", заяви проф. Пернила Витунг Стафсхеде, член на Кралската шведска академия и на Нобеловия комитет по химия.

След анонса Лист заяви, че за него наградата е „огромна изненада“.

„Въобще не очаквах това“, коментира той и допълва, че когато са му се обадили от Швеция, е бил на ваканция в Амстердам със своето семейство.

Първоначално Лист няма представа, че Макмилиън работи по същото нещо. Той е смятал, че неговото предчувствие е „глупава идея“. Поне докато не сработва.

„Имах усещането, че това може да е нещо наистина голямо“, допълва Лист.

Много често се случва няколко учени, които работят в сходни полета, да споделят наградата.  През 2020 г. Нобелът за химия бе присъден на французойката Еманюел Шарпантие и американката Дженифър Даудна "за разработването на метод за редактиране на генома", известен като CRISPR-cas9. Това е първият случай, в който две жени печелят едновременно престижния приз.

Източник: AP