Държавната испанска агенция за научни изследвания и технологично развитие (CSIC) успя да разработи наноматериал, базиран на медни частици, който блокира коронавирусните протеини и забавя тяхното разпространение и заразност върху човешките клетки. Разработката представлява медни наночастици "с много малък размер" в уникално окислително състояние, което увеличава ефективността му като вируцид, пише eleconomista.es. В допълнение се уточнява, че той може да действа при температури до над 80 градуса по Целзий, а цената и нивото на токсичност са много по-ниски от тези на други елементи, които вече са тествани, като среброто.

Наночастиците се държат заедно благодарение на "протеинова матрица". Чрез нея те взаимодействат с протеина 3CLpro (той участва в разпространението на вируса) и протеините с шипове (тези, които позволяват на вируса да влезе в клетките) на коронавируса, като ги инхибират чрез процес на окисление, който ги модифицира, обяснява изследователят Хосе Мигел Паломо.

Изследователите на CSIC в момента работят върху това как да приложат този материал, за да може той да бъде комерсиализиран и разпространен. И разказват, че той може да служи като покритие върху множество повърхности и предмети, по-конкретно да се прилага върху одобрени полипропиленови хирургически маски, медицински памучни рокли и върху метални материали като стомана или желязо.

"Това би направило възможно наличието на нов тип ефективни маски с директно инактивиране, в допълнение към предотвратяването на предаването чрез механична бариера, и също така би позволило наличието на текстилни защитни средства за болнична употреба", обясняват от CSIC. Оттам посочват също, че материалът може да се използва върху копчетата или парапетите в обществения транспорт.