Независимо от факта, че 80 процента от хората преживяват кошмара да имат акне в даден етап от живота си, учените все още не разбират какво точно причинява заболяването и как да го спрат.

Но ново изследване най-накрая установи защо бактериите причиняват възпаление при някои хора и не при други – и това откритие може да доведе до съвсем нови методи за лечение на акне в близките две години.

В момента лекарите го лекуват с антибиотици, хормонални регулатори (като контрацептивните хапчета) и други лекарства, които не само имат различни странични ефекти, но и в някои случаи не работят изобщо. От дълго време към тези методи на лечение не е добавяно нищо ново, затова новото изследване идва крайно навреме.

То се фокусира върху факта, че кожата ни е покрита с бактерии през цялото време – в крайна сметка тя е защитната ни линия срещу нахлуващите микроби. Въпреки това, някои хора никога нямат пъпки, а други не могат да се отърват от тях, независимо какво опитват.

„Голяма загадка е как понасяме всички тези бактерии по кожата си – казва водещият автор Ричард Гало от Калифорнийския университет в Сан Диего пред MedicalXpress – обикновено си живеем в мир с тях. Но в определени моменти защитата се разрушава и получаваме инфекция.“

Сега за първи път учените смятат, че са открили какво причинява тази съществена разлика.

Гало и колегите му показват как една обикновено безвредна бактерия, която живее върху кожата ни започва да задейства възпаление и пъпки, когато се намери заклещена в безвъздушна и мазна среда, каквато е косменият фоликул. Разликата е, че не всички космени фоликули са еднакви и това обяснява защо някои хора получават акне, а други не. Което може да помогне на учените да разрберат цял нов набор от различни инфекции.

Те са изследвали един тип бактерия, известна като Propionibacterium acnes (която, както се вижда от името си, може да причини акне) и са я тествали в различни условия върху кожата на мишки. Когато е заклещена в безвъздушна среда, тази бактерия превръща себума – мазния защитен филм на кожата – в мастни киселини, които активират възпаление в близките кожни клетки.

Това обяснява и защо тинейджърите са толкова предразположени към акне – тъй като половите хормони по време на пубертета карат кожата да произвежда твърде много себум, който дeйства като гориво за Р. Acnes.

Лошата новина е, че редовното почистване на лицето не помага, защото бактериите образуват непробиваем биофилм, който залепва плътно към кожата. А когато въпросната бактерия не се задушава в космените фоликули, за да създава бъркотия, тя всъщност е полезна за здравето на кожата – което обяснява защо лечението с антибиотици понякога само влошава нещата.

Но сега, когато екипът е разбрал механизма на възпалението, учените са уверени, че ще открият нови методи за лечение.

„Можем или да инхибираме тези мастни киселини или да блокираме въздействието им върху кожата – казва Гало пред New Scientist. “Работим върху това как да го направим – ако имаме късмет, това ще доведе до нови лекарства в следващите две, до пет години.“

След като установят точно защо при някои хора космените фоликули са „по-безвъздушни“, отколкото при други и какви генетични фактори играят роля в това, учените ще бъдат една крачка по-близо до не само лечението, но до потенциалното предотвратяване на акнето. Което би било голямо облекчение за всички нас, които сме преживели това много неприятно и смазващо самочувствието заболяване.