Възприятието ни за мирис е уникално и различно от това на другите хора, посочват изследователи, цитирани от Tech Times. Гените, отговорни за формирането на рецепторите, благодарение на които носовете ни засичат аромати, се различават с около 30 процента от характеристиките си, откри екип от Научния институт “Вайцман” в Израел.

Базирайки се на това откритие Ноам Собел и колегите му са създали тест, който идентифицира тези “пръстови отпечатъци”. “Всеки човек притежава уникална група от рецепторни субвидове за мирис”, пишат изследователите. “Предвид факта, че рецепторите ни частично определят ароматите, които усещаме, то следва, че всеки човек вероятно има уникален нос”.

За да измерят точността на обонятелния тест, учените са помолили доброволци да оценят 28 миризми, като карамфил или боклук, например, с помощта на 54 прилагателни, сред които “приятна” и “пикантна”. Оказало се е, че всеки един от 89-те участници в експеримента е има различно възприятие или обонятелен отпечатък, пише „Фокус”. Екипът е установил, че всеки индивид от групата може да бъде разпознат чрез използване на само 7 миризми и 11 прилагателни. 34 миризми и 35 прилагателни биха били достатъчни за идентифицирането на 7 милиарда различни хора, т.е. почти цялото население на планетата.

Друго откритие на изследването е, че генетичният модел на рецепторите за мирис на отделния човек може да се промени с течение на времето и да е различен от година на година. Резултатите от проучването биха могли да се приложат на практика, смятат изследователите. Анализът на уникалните обонятелни отпечатъци би могъл да служи за диагностициране на заболявания, които засягат сетивото за мирис, каквато е болестта на Паркинсон. Наред с това тестът би могъл да се използва за разпознаване на хора от органите на реда, тъй като е почти невъзможно да откраднеш или копираш уникалния обонятелен отпечатък на даден човек.