Близо до северното крайбрежие на Германия се намира един уникален остров, приютил най-миниатюрните, но най-страховити врагове на човечеството, включително ебола, птичи грип, нипа, африканска чума и бяс.

По очевидни причини това място става известно като "Островът на чумата". Официалното му название обаче е о-в Римс и по-специално - институтът „Фридрих Льофлер“ (намира се изключително близо до град Грайфсвалд).

Този институт е една от общо 59-те лаборатории в света с ниво на биологична безопасност 4 (BSL-4). Те имат правото да извършват експерименти върху някои от най-опасните патогени, известни на науката. „Фридрих Льофлер“ се откроява с това, че една от малкото лаборатории с BSL-4, които могат да извършват мащабни изследвания върху животни. Това занимание е особено рисково, тъй като учените си имат вземане даване със зоонози – болести, които се предават от животни на хора и обратно. Тук животните могат да бъдат заразени с вируси и впоследствие - наблюдавани, за да научим повече за начина, по който дадено заболяване се заражда и разпространява (и най-вече – какво можем да направим, за да го предотвратим). Единствените други две места в света, на които се извършват подобни изследвания върху животни, се намират в Уинипег, Канада, и Гийлонг, Австралия.

Нивото на сигурност тук е изключително високо. Публичният достъп до острова е забранен. До него се стига единствено по мост. Някои части от него са обозначени като нискорискови – тук откриваме типични научни съоръжения или дори домовете на някои изследователи. Местата с висока сигурност обаче се охраняват изключително сериозно – всеки изследовател, който иска да влезе или излезе от подобно място, трябва да се преоблече и да влезе под специален дезинфекциращ душ.

Веднъж щом влязат в сградите с висока сигурност, учените трябва да носят защитно облекло HAZMAT, който филтрира въздуха. Костюмът е надут като балон, което (в случай на някакво разкъсване) затруднява проникването на патогени в него. Сградата е напълно изолирана от външния свят и е снабдена с множество въздушни шлюзове. Налягането е отрицателно. По този начин въздушният поток влиза единствено и само навътре. Въздухът или водата тук се подлагат на интензивна филтрация и стерилизация.

Комплексът от лаборатории на остров Риймс е и един от най-старите вирусоложки изследователски центрове от този тип. Институтът е основан от Фридрих Льофлер през 1910 г. с идеята да се изучават болестта на стъпалата и устата – инфекциозен вирус, засягащ добитъка. През идните десетилетия институтът е използван за най-различни цели, включително разработването на химически оръжия по време на Втората световна, изследвания на ваксини по време на Студената война и изследвания за хуманно отношение към животните.

Днес тук се изучават множество заболявания, засягащи и хората, и животните, включително ебола, африканска чума, ку-треска, син език, птичи грип, бяс, инфлуенца и, разбира се, SARS-CoV-2 – вирусът, който причинява COVID-19.

„Ние в действителност сме Алкатраз за вирусите – своеобразен затвор за тях“, казва Франц Конратс, заместник-ръководител на института „Фридрих Льофлер“. Ако на острова избухне инфекция или някой от опасните вируси избяга, той ще бъде затворен и напълно изолиран от света. А какво ще стане, ако вирусът се измъкне от острова? Е, тогава последствията могат да бъдат наистина катастрофални.