Според американско изследване, публикувано в сп. PLoS ONE, ароматите са общо 10 и се делят на: благоуханни (fragrant), дървесни, фруктови (като в тях не влизат цитрусовите), химически, ментови, сладки, аромати наподобяващи прясно приготвени пуканки, лимонови, пиперливи и такива на гниене.

Като база за тази класификация учените са използвали стандартният семантичен "Атлас на ароматите", в които различни вещества са представени с различни описания. Той се използва и в парфюмерийната промишленост и неведнъж е бил предмет на изследване.

Новото в работата на американските математици е, че са приложили към съществуващите данни математически анализ, който позволява оптимално да се разграничат отделните категории.

Според авторите на класификацията, описанията в предложените от тях категории могат да се използват за класификация на арома молекулите и програмирането на ухания по химически формули.

Възприятието на миризми е сложен процес. Неотдавна учени установиха, че различни сложни смеси на практика могат да ухаят напълно еднакво, независимо, че се състоят от съвършено различни вещества..