Пред вас е новият коронавирус SARS-CoV-2 – патогенът, отговорен за пандемията с COVID-19, основният източник на тревоги през последните месеци на близо половината от световното население.

На тези изкуствено оцветени снимки, качени от Американския национален институт по алергии инфекциозни заболявания (NIAID), виждаме как стотици частици на вируса SARS-CoV-2 (малките структури, наподобяващи точици) са се разположили върху човешка клетка. Пробата е взета от американски пациент в процес на апоптоза (т.е. клетъчна смърт).

Както и сами виждате, клетката е много по-голяма от самия вирус. Вирусите са миниатюрни. Обикновеният коронавирус е с диаметър 120-160 нанометра. Това означава, че вирусите са твърде малки, за да бъдат видени с оптичен микроскоп. За тази цел трябва да използваме единствено електронен. Вместо да използва светлината по начина, по който боравят с нея очите ни, електронният си служи с електрони, за да направи изображението. Той сканира обекта с лъч от електрони и записва това, което се отразява.

Изкуствено оцветена снимка на клетка VERO E6 (в синьо), заразена със SARS-CoV 2 (оранжево). Източник: NIAID

Коронавирусът се състои с малко повече от един щам РНК, покрит с липиден бипласт и протеинови „шипове“. Коронавирусите – голямо семейство с генетично сходни вируси, към които спада и патогенът, отговорен за SARS – приемат формата на своите протеинови шипове, които наподобяват корона.

Въпреки малките си размери, тези вируси могат да нанесат сериозни щети. За да заразят дадена клетка, коронавирусите използват своите протеинови „шипове“, за да се свържат с клетъчната мембрана (все едно да вкарате ключ в ключалка). Веднъж щом проникне в клетката, вирусът поема контрол над механизмите ѝ за репликиране и създава хиляди свои копия.

В края на краищата клетката се самоунищожава, а вирусът излиза навън и се разпространява към другите клетки. Това са част от процесите, които виждате на тези нови снимки.

Ако искате да видите още снимки на новия коронавирус, кликнете тук.

Изкуствено оцветена снимка на апоптотична клетка (в зелено), заразена със SARS-CoV 2 (лилаво). Източник: NIAID