Като цяло сифоните и водопроводните тръби са неприятни места. Поне от човешка гледна точка.

Ако сте гъба обаче, вероятно сте на друго мнение. Всъщност една от причините, поради които често се отвращаваме от мивките - наред с мръсните кухненски гъби и други подобни принадлежности - е именно защото те представляват прекрасни хабитати за неприятни микроби.

Сега в ново проучване учени от Университета в Рединг и Центъра по екология и хидрология на Обединеното кралство се гмуркат надълбоко в тази мрачна екосистема, за да изследват над 250 "гъбични общества, [живеещи] в тоалетните мивки" в рамките на един университетски кампус.

Изследователският екип, ръководен от биоинформатика от Университета в Рединг Сун Гвеон, събира проби от канализацията на тоалетните мивки и т.нар. P-капани във водопроводните тръби в 20 сгради в главния кампус на университета.

Учените използват стерилни памучни тампони, за да вземат проби от канализацията и Р-капаните, и едновременно с това записват подробна информация за качествата на всяка мивка, включително нейното местоположение, предназначение, обозначение на пола за тоалетните и дали водата, която тече в канализацията, е топла или студена. При извличането на ДНК от пробите те използват амплификация чрез полимеразно-верижна реакция (PCR) и биоинформатична обработка, за да помогнат за идентифицирането на микробните обитатели на мивките.

Резултатите показват плесенясали джунгли от гъбично разнообразие – досущ като малки дъждовни гори в канализацията.

Може да изглежда очевидно, че подобни влажни места биха поддържали микробен живот, но самото наличие на гъбички не е основният извод. Изследователите съобщават, че тези гъбични общества са разнообразни, но и невероятно сходни помежду си.

В мивките се срещат 375 рода гъби - таксономичен ранг над вида - от различни класове, разреди и семейства. Проучването открива гъби, представляващи седем различни фила - таксономичен ранг под царството.

Въпреки голямото биоразнообразие във всяка мивка, всички гъбични съобщества показват изненадващо сходни таксономични профили, съобщават изследователите, което означава, че списъкът и съотношението на гъбите не се различават много в различните мивки или дори в различните сгради.

Изследователите отбелязват, че не са сигурни какво обуславя това сходство, но отбелязват, че приликите в гъбичките на мивки от различни тоалетни и сгради може да отразява "сходна употреба" от страна на хората в общността.

Всички тези мивки се използват главно за миене на ръцете, като много от ползващите ги са от по-широката университетска общност и всеки от тях може да бъде изложен на въздействието на микробите, когато използва мивките.

"Прекарваме 90 процента от времето си на закрито, така че сме изложени на гъбички в домовете и на работните си места", казва Гвеон.

"За повечето хора това не е проблем, но за тези, които са с отслабен имунитет, някои видове гъбички могат да причинят сериозни инфекции."

Проучването показва, че канализацията на мивките и Р-образните сифони не са просто приятни места за живот на микробите, а служат и като резервоари за някои плесени, дрожди и други гъбички, като потенциално могат да приютят и да спомогнат за разпространението на видове, които да разболеят хората.

"Не беше особено изненадващо да открием гъбички в топла и влажна среда. Но досега мивките и P-капаните са били пренебрегвани като потенциални резервоари на тези микроорганизми", казва Гвеон.

"Това би могло да бъде наистина важно откритие за тези, които се опитват да помогнат на имунокомпрометираните хора да избегнат инфекции от някои опортюнистични патогени, които може да се крият в мивките, като например Fusarium."

Гвеон и колегите му отбелязват, че каналите и тръбите на мивките предлагат уникално местообитание за гъбичките в застроената среда благодарение на постоянната влага, временните температурни промени, високото pH от почистващите препарати и потенциалното натрупване на органични вещества.

Гъбичките в мивките обаче трябва и да са издръжливи. Те се сблъскват непрестанно с потоци гореща вода например, както и с променливи нива на киселинност и наличие на храна. Изследователите предполагат, че някои гъбички могат да използват детергентите в сапуна като източник на богата на въглерод храна.

Най-разпространеният и вездесъщ род, открит в новото проучване, е Exophiala, съобщават изследователите, "черна мая", която включва сухоземни и водни видове.

"Видовете Exophiala могат да се считат за опортюнистични патогени, причиняващи кожни и повърхностни инфекции", пишат те. Може и да не представляват висок риск като цяло, но "са документирани системни инфекции с фатален край".

Изследването е публикувано в Environmental DNA.