Представете си, че ви предоставя възможност за избор между 800 долара или хвърляне на монета - ако се падне ези, ще спечелите 1000 долара, но при тура ще изгубите всичко. За повечето от нас, това е лесен избор и ще се възползваме от 800-те долара. Но ако сте останалш на пустинен остров, без пари, и са ви необходими 900 долара за полет, най-вероятно ще приемете хвърлянето. Граховите растения, оказва се, взшмат същото решение, пише Science Mag.

Когато се сблъскват с трудни времена, те залагат на шанса в търсене на по-добър резултат. Откритието е първото, което показва, че растенията, а не само животните, имат способността да превключвате избягване на риск към поемане на риск.

"Подобно на повечето хора, гледам на растения като пасивни", казва водещият автор Ефрат Денер, студент магистърска степен по науки за околната среда при университета "Бен Гурион" в Израел.

Експериментите на неговия екип показват колко погрешно е такова мнение. Въпреки, че растенията правят други неща, като например да променят позицията си към слънчева светлина и в отговор на влажността, не мислим за тях като "динамични стратези. Тоест, те не са показали, че да може да реагират, когато времената са трудни, като променят поведението си и поемат рискове.