Растенията могат да поемат рискове, когато се налага

06 юли 2016 г., 16:00
717

Снимка: PopTika / Shutterstock

Представете си, че ви предоставя възможност за избор между 800 долара или хвърляне на монета - ако се падне ези, ще спечелите 1000 долара, но при тура ще изгубите всичко. За повечето от нас, това е лесен избор и ще се възползваме от 800-те долара. Но ако сте останалш на пустинен остров, без пари, и са ви необходими 900 долара за полет, най-вероятно ще приемете хвърлянето. Граховите растения, оказва се, взшмат същото решение, пише Science Mag.

Когато се сблъскват с трудни времена, те залагат на шанса в търсене на по-добър резултат. Откритието е първото, което показва, че растенията, а не само животните, имат способността да превключвате избягване на риск към поемане на риск.

"Подобно на повечето хора, гледам на растения като пасивни", казва водещият автор Ефрат Денер, студент магистърска степен по науки за околната среда при университета "Бен Гурион" в Израел.

Експериментите на неговия екип показват колко погрешно е такова мнение. Въпреки, че растенията правят други неща, като например да променят позицията си към слънчева светлина и в отговор на влажността, не мислим за тях като "динамични стратези. Тоест, те не са показали, че да може да реагират, когато времената са трудни, като променят поведението си и поемат рискове.

Денер и неговите колеги провеждат серия от експерименти с грахови растения (Pisum sativum), отглеждани в оранжерия. Растенията се отглеждат с корени, разделени между две саксии. Всяка саксия съдържа същата концентрация и вида на хранителни вещества. Но нивото на хранителни вещества в една саксия е константа, докато то се променя в другата. След 12 седмици, учените измерват кореновата маса на растенията и тяхното разпределение на корените вътре всяка саксия.

Те откриват, че растенията променят разпределението на своите корени в зависимост от нивото на хранителните вещества във всяка саксия. В някои тестове, растенията са изправени пред избор между саксия с постоянна доставка на високи хранителни вещества и саксия с различни нива. Тези растения, без изненада, не са склонни да поемат риска, и разположили повечето от своите корени в "постоянната" саксия.

Но растенията променили стратегията, когато са изправени пред избор между една "рискована" саксия с променливи нива на хранителни вещества и саксия с постоянни, но малки количества хранителни вещества - толкова ниски, че те са под това, от което растението се нуждае, за да оцелее. В този случай, растенията решили да рискуват. Те изпратени повече корени в променливата саксия - на практика избирайки да хвърлят монета - за да се види дали те ще имат късмет да се натъкнат на хранителни вещества, които са необходими, за да оцелеят. По този начин, обикновено не желаещите да рискуват растения стават податливи на риска, когато растат в бедствено условия.