Откриването на праисторически буболечки, запазени в кехлибарена смола, е доста често срещано явление, но когато става дума за фосилизирани крила от древна птица – това вече е безпрецедентно откритие. Тези 3D фосили, които все още съдържат пера и меки тъкани, са просто удивителна находка за учените. Птиците се появяват на историческата сцена преди около 150 милиона години, когато динозаврите все още са господари на планетата. Изследователите са събрали доста добри фосили на птици през годините, но повечето от тях са просто обичайните двумерни отпечатъци, запазени в скали, след като тоновете почва са пресовали древната животинка до състоянието на ваденка.

Учените също така са откривали следи от праисторически птици в кехлибар и преди, но само единични пера. Новината за чифт крила от птица на вързраст 99 милиона години, запазени почти непокътнати в смолата, предоставя нов поглед към тези създания, непостижим до този момент. Откритието е на палеонтолозите Лида Ксинг и Раян Маккелър и е направено в провинцията на Мианмар Качин (бивша Бурма). Научният труд, който описва тези впчатляващи фосили, е пубикуван днес в Nature Communications. Самите крила все още съдържат следи от космени фоликули, мека тъкан и запазената подредба на перата.

Заради много малкия размер на крилата и техните пропорции, учените смятат, че те принадлежат на новоизлюпен екземпляр, който много скоро след това е срещнал своята гибел. Древната птица принадлежи на вид, наречен Енанриорнитини, които имат характерната особеност, че показват черти на възрастен екземпляр още в много крехка възраст. Това ще даде на учените възможност да възстановят външния вид на тези птици с голяма точност.

Изследователите са проучили структурата и подредбата на костите и перата с модерни техники като синхротронна рентгенография и CT сканиране, обобщава IDG.