Един ден всеки от нас ще разполага с интелектуалните способности на Айнщайн, физическата сила на Супермен и здравето на 18-годишен американски войник. Нещо повече – съвършените деца от бъдещето ще прекарват неделните си сутрини, разглеждайки изкуствено създадени юрски джунгли в зоологическата градина, където се разхождат истински динозаври.

Не се усмихвайте скептично, защото това не е сценарият на последния шедьовър на холивудската машина за мечти. Генното инженерство е на крачка от това да срещне зашеметяващото бъдеще с далечното минало в рамките на днешния ден. Възможностите, които предлага играта с гените, са невъобразими. Защо тогава по улиците не се разхождат

супермени с любимите си домашни минитиранозаври на каишка?

Просто учените все още не са уверени дали ще можем да контролираме света, който те скоро ще са в състояние да създадат.

Всички сме чували съвременната приказка за дизайнерски бебета с подбран от майката и бащата пол, цвят на очите и коефициент на интелигентност. И въпреки че в света още няма клиника, която официално да предлага този „продукт”, институтите по генно инженерство вече разполагат с арсенал от техники, който позволява създаването на генетично подобрена раса още днес – поне на теория.

Идеята за генетичното подобряване е сравнително проста. Тя се отнася до преноса на генетичен материал, чрез който може да се променят различни характеристики на човешкия, животинския или растителния организъм. Може да става въпрос за промяна, която помага на определени гени – например тези, отговарящи за мускулната ни маса – да се изразят по-добре и по този начин

да повишат способността на тялото ни да трупа мускули.

Или да потисне други, които носят дремещата заплаха от страшна наследствена болест. Модифицирането на гаметите – онези малки клетки, които се сливат при оплождането и предават наследствените черти на ембриона – може да накара човешкия, а и всеки друг организъм да завещае новите си, подобрени черти и на своето поколение.

Какви са възможностите? Трябва да знаем, че на света вече съществуват медикаменти, които са в състояние да променят вида, способностите и здравето ни. Най-яркият пример е генетично модифицираният хормон на растежа соматотропин. Той засилва растежа на костите и подпомага белтъчната и въглехидратната обмяна в тялото, както и обмяната на веществата в клетките.