Ново изследване показва, че вашата котка има елементарни познания по физика и може да ги използва, за да ловува скритата плячка, пише Science Alert.

Ако мисълта, че вашият четириног любимец е по-добър от вас по този конкретен предмет (както и това, че може да спи по цял ден) ви потиска, не се тревожете. В случая става дума за доста простички причинно-следствени концепции. Те работят само в случаите, когато ги комбинираме с невероятните зрение и слух на котките.

Изследването, ръководено от учени от Университета Киото в Япония е продължение на предишно проучване, което показва, че котките могат да разберат дали един непрозрачен контейнер съдържа предмет на базата на трополенето, което издава.

Доста умно от тяхна страна, нали? Е, винаги съществува вероятността котката просто да е свикнала да очаква обект всеки път, когато чуе този специфичен звук, подобно на кучето на Павлов. Затова екипът решава да провери дали нашите любими животинки действително познават причинно-следствения ефект.

За тази цел екипът взима 30 домашни котки и разтърсва контейнер пред очите им. В някои от случаите разтърсването е безшумно, а в други – не. След това учените обръщат контейнера, за да покажат на котката дали вътре има нещо.

За да се опитат да заблудят животинчетата, през половината от случаите изследователите следват законите на физиката, докато в останалата част – не. С други думи – през 50 процента от времето контейнерът е издавал звуци и е съдържал предмет, докато в останалите 50 е бил безшумен, но вътре е имало нещо. И обратното.

Това означава, че котките не могат да се научат да асоциират шума с наличието на обект. Затова ако те прекарват по-голямата част от времето в проучване на шумящия контейнер (признак, че те очакват вътре да има нещо) – най-вероятно достигат сами до заключението, че шум = на съдържание. А това от своя страна пък означава, че те имат елементарни познания по физика.