В последните дни сме свидетели на тревожни новини, свързани с АЕЦ „Фукушима“ в Окума, Япония. Какво всъщност става?

„Радиацията във Фукушима достигна рекордни нива“, четем в заглавията от последната седмица. Guardian пише, че равнищата на радиация са достигнали най-високата си точка, откакто централата претърпя тройна катастрофа преди близо шест години. Japan Times говори за нежежени радиационни показания.

Всичко това произтича от едно съобщение на  TEPCO (Tokyo Electric Power Co), компанията, която управлява централата и ръководи процеса на изчистване. Преди дни от компанията разкриха, че са измерили радиационните нива при реактор 2 на Фукушима – един от трите реактора, които претърпяха срив – и те са 530 сиверта на час.

За да поставим това в контекст, предишният пик, засечен около реактора след катастрофата през март 2011 г. е 73 сиверта. Излагане на 4 сиверта е достатъчно, за да убие човек.

Катастрофата във Фукушима беше причинена, когато земетресение с магнитуд 9,0 по североизточното крайбрежие на Япония предизвика цунами на 11 март 2011 г. Повече от 18500 души загинаха, а резервното захранване във Фукушима беше разрушено, което причини срива на шест реактора. Около 160 000 души са евакуирани, с почти никаква вероятност някога да могат да се върнат.

ТУК можете да видите една страхотна инфографика за радиацията [текстът е на английски], от автора на XKCD.

Въпреки това радиационните нива във Фукушима не се покачват стремително, както някои доклади предполагат. TEPCO просто са открили област с по-високи развнища на радиация, за която не са подозирали по-рано. За тази цел те са използвали телескопична ръка с дължина 10, 5 метра, която да изследва областта вътре в реактор 2, известна като „пиедестал“.

Камера, прикачена към тази ръка, разкрива нещо, което прилича на решетка, стопена от горивото на един от реакторите. Изображенията показват квадратна дупка с размери метър на метър, която се смята, че произтича от стопените горивни пръти от съда под налягане отгоре.

Ако това се потвърди, това ще бъде първото стопено гориво, открито от реактора – важна стъпка в извеждането от експлоатация на централата.

Ядреното гориво е влязло в контакт с въздуха и се е разтопило под влияние на земетресението през март 2011 г., отбелязва TEPCO в съобщение до медиите. „Като резултат от анализа на инцидента, беше открито, че част от разтопеното ядрено гориво може да е паднало [дословно] вътре в пиедестала.“

И макар че във вътрешността на централата са открити тези високи нива на радиация, нивата около нея продължават да спадат. Това предполага, че никаква радиация не излиза от Фукушима в околната среда.