Ген причинява депресията

07 септември 2017 г., 21:18
1410

Wstockstudio / Shutterstock

Изследователи от Йейл откриха ген, който вероятно лежи в основата на тягостните депресии, съсипали живота на милиони, предаде Science Daily. Находката може да се превърне в цел на ново поколение антидепресанти, обещават учените.

"Този ген вероятно е основната причина или поне ключов фактор за отключване на дисбаланса, който води до депресия", заяви проф. Роналд Дъман, психиатър и фармаколог от прочутия американски университет.

От десетилетия медиците се опитват да налучкат механизма, виновен за потиснатите състояния, които вгорчават живота на стотици милиони по света. Поне 16% от населението страда от депресия поне веднъж годишно, показват статистиките. Това се отразява на всички сфери на живота - от личния до професионалния, и може да отключи редица други заболявания.

Симптомите на депресията са различни при различните хора. Като цяло се смята, че за страданието са виновни не само стресът и отчаянието, но и много физиологични процеси. Това обяснява защо различните пациенти реагират различно на антидепресантите, които обикновено манипулират преноса на невротрансмитера серотонин. До 40% от засегнатите обаче не реагират положително на този тип терапия.

Екипът на Дъман сканира геномите на 21 души, диагностицирани с депресия. Той сравнил нивата на генна експресия с тези на 18 други хора, които не страдали от разстройството. Екипът открил, че един конкретен ген, на име MKP-1, участва с двойна активност в мозъчните тъкани на депресираните.

Според учените особено важно е, че генът активира една молекулярна пътека, която е ключова за оцеляването и функцията на невроните. Грешната му работа може да увреди тази пътека и съответно да блокира предаването на серотонина, който отговаря за положителните емоции и чувството на заводолство. Когато генът е блокиран при опити с мишки, те стават съвършено устойчиви на стреса. Когато обаче е с повишена функция, лабораторните животни проявяват недвусмислени депресивни симптоми.

Допълнителните проучвания ще покажат какъв потенциал имат медикаментите да повлияят на този омагьосан кръг, обещава Дънам.