Изследователи от Университета на Куинсланд откриха активното съединение от ядлива гъба, което стимулира растежа на нервите и подобрява паметта.

Професор Фредерик Мьоние от Института за изучаване на мозъка в Куинсланд заяви, че екипът е идентифицирал нови активни съединения от гъбата Hericium erinaceus.

"Екстракти от тези гъби, известни още като "лъвска грива", се използват в традиционната медицина в азиатските страни от векове, но ние искахме да определим научно потенциалния им ефект върху мозъчните клетки", каза професор Мьоние.

"Предклиничните тестове установиха, че гъбата "лъвска грива" оказва значително въздействие върху растежа на мозъчните клетки и подобряването на паметта.

"Лабораторните тестове измериха невротрофичните ефекти на съединенията, изолирани от Hericium erinaceus, върху култивирани мозъчни клетки. С изненада установихме, че активните съединения насърчават проекциите на невроните, като ги разширяват и свързват с други неврони.

"С помощта на микроскопия със суперразрешение открихме, че екстрактът от гъбата и нейните активни компоненти до голяма степен увеличават размера на растежните конуси, които са особено важни за мозъчните клетки, за да усещат околната среда и да установяват нови връзки с други неврони в мозъка."

Д-р Рамон Мартинес-Мармол от Университета на Куинсланд, който е съавтор на новото изследване, заяви, че откритието има приложение, което може да лекува и предпазва от невродегенеративни когнитивни разстройства като болестта на Алцхаймер.

"Идеята ни беше да идентифицираме биоактивни съединения от природни източници, които могат да достигнат до мозъка и да регулират растежа на невроните, което да доведе до подобряване на формирането на паметта", каза д-р Мартинес-Мармол.

Д-р Дае Хи Лий от CNGBio Co, която е сътрудничила на учените, заяви, че свойствата на гъбите от лъвска грива са били използвани за лечение на заболявания и поддържане на здравето в традиционната китайска медицина още от древността.

"Това важно изследване разкрива молекулярния механизъм на съединенията на гъбите от лъвска грива и тяхното въздействие върху мозъчните функции, особено върху паметта", каза д-р Лий.

Изследването е публикувано в списанието Journal of Neurochemistry.