Дълго не беше ясно какво точно се случва на клетъчно ниво, за да получим неприятното и болезнено зачервяване при плаж. Сега учени разкриха молекулярен сигнал, който предизвиква изгарянето, съобщава американският сайт LiveScience.

Когато кожните клетки са изложение на UVB лъчите се нарушава специфична форма на РНК, известна като микро-РНК на човека. Тази увредена РНК се освобождава като сигнал, че е настъпило известно поражение от слънцето и тя кара съседните здрави клетки да задействат факторите, водещи до възпаление, посочват учените. Целта на този процес е да се премахнат увредените от слънцето клетки, които има опасност да се превърнат в ракови, ако не бъдат изчистени.

"Кожните ни клетки усещат мъртвите, повредени от слънцето клетки, защото тези клетки отделят нарушена РНК, обяснява д-р Ричард Галоy, професор по медицина от Калифорнийския университет в Сан Диего.

Въпреки че и други фактори играят роля при възпалителния процес, който усещаме като слънчево изгаряне, резултатите подсказват, че увредените РНК молекули служат като маркер за пораженията от слънчевата радиация.

"Възпалителната реакция е естествена част от защитата ни от Слънцето", допълва Галоу.

Изследването е публикувано в списание Nature Medicine.