Повечето хора очакват, че фризерът може да запази нетрайните храни свежи и защитени от разваляне в продължение на много месеци. За съжаление, това не винаги е така.

Някога забелязвали ли сте, че във фризера ви витае странна миризма? Откъде идва тя и какво може да се направи, за да се отстрани проблемът?

Устойчиви микроби и химикали с остра миризма

Съществуват няколко причини за неприятните миризми, идващи от вашия фризер. Обикновено виновниците са микроби - бактерии, дрожди и плесени.

Въпреки че фризерът драстично забавя развитието на най-често срещаните микроби, отговорни за развалянето [на храната], някои от тях все още могат да се развиват, ако температурата се повиши над -18 ℃ (препоръчителната на фризера). Това може да се случи, ако има прекъсване на електрозахранването за повече от няколко часа или ако поставите нещо горещо направо във фризера.

Разливането на храна и отворените контейнери позволяват на микробите да се заловят за работа. Заслужава да се отбележи също, че много микроби оцеляват при замразяване и започват да се развиват отново, когато условията са благоприятни - например ако извадите храната, размразите я частично и я върнете във фризера.

Когато храната се разпада, се случват две неща. Първо, тъй като микробите започват да се развиват, се образуват няколко химически вещества с остра миризма. Второ, мазнините и ароматите, които са част от самата храна, могат да се освободят (и ще го направят).

Те обикновено се наричат летливи органични съединения (ЛОС). В случая става дума за приятните аромати, които усещаме, когато се храним, но ЛОС могат да се произвеждат и от бактериите.

Например много от нас познават миризмите, които се получават при ферментация - микробен процес. Когато ферментираме дадена храна, ние умишлено я замърсяваме с микроби с известни характеристики или осигуряваме условия, които благоприятстват растежа на желаните микроби и последващото производство на ароматни съединения.

За разлика от това, неконтролираното разваляне на храната е проблематично, особено когато замърсяващите микроби могат да причинят заболяване.

Замразяването променя храната

Не само микробният растеж може да доведе до нежелани миризми. Във фризера протичат и редица химични процеси.

Замразяването предизвиква физически промени в храните, като често засилва тяхното разграждане. Много от нас познават т.нар. "изгаряне" по месото и други храни, което фризерът причинява, както и ледените кристали по замразената храна.

Това явление се нарича "отхвърляне на сол". В зависимост от това колко бързо се замразява нещо, солите понякога могат да се концентрират, тъй като чистата вода замръзва при по-висока температура, отколкото тази с разтворени в нея неща - като захари и соли. В големи мащаби това се случва с айсбергите в океана. При замръзването на морската вода се отделя сол. Ето защо айсбергът се състои от сладка вода, а заобикалящата го морска вода се превръща в по-солена и по-гъста разсол.

По подобен начин когато водата в храната замръзва, органичните молекули се концентрират и изхвърлят. Ако те са летливи, започват да се движат из фризера и се залепват за други неща. Къде ще попаднат? Всичко зависи от това какво друго има наоколо.

Някои от летливите вещества харесват водата. Наричаме ги "хидрофилни" или обичащи водата; това са тези, които ще влошат вкуса на храната ви. Други по-скоро я мразят - или "хидрофобни" - и полепват по неща като силиконови формички за кубчета лед и ги вмирисват.

Домашните фризери обикновено са свързани с хладилник и това дава още една възможност за преминаване на миризми през системите. Двата уреда ползват един източник на охлаждане и канал за въздушен поток. Ако хладилникът ви има неприятни миризми от храната в него (естествени или след микробно разваляне), много е вероятно те да се пренесат във фризера ви.

Помощ, фризерът ми мирише!

Има няколко прости стъпки, които можете да предприемете, за да накарате фризера си да престане да мирише.

Първо, опитайте се да предотвратите появата на миризми, като покриете храната. Ако поставите храната в херметически затворен съд (най-добре стъклен), това значително ще забави освобождаването на ароматни съединения, произведени от бактерии или от самата храна. Освен това е по-малко вероятно покритата храна да абсорбира миризми и аромати от другите храни наоколо.

Ако миризмите вече са се появили, можете да ги премахнете, като следвате няколко прости стъпки, включително цялостно почистване.

- Извадете всички продукти от фризера и прегледайте храните за евентуално разваляне, „изгаряне“ или неприятни миризми.

- Изхвърлете всичко, което е образувало ледени кристали, и съхранявайте останалото в хладилна чанта, докато се занимавате със самия фризер. Трябва да проверите и хладилника и да изхвърлите всички храни с лоша миризма.

- След като отстраните всички продукти, извадете рафтовете и почистете разливите или трохите.

- Избършете всички повърхности, като използвате топла сапунена вода или смес от две супени лъжици сода за хляб с топла вода.

- Измийте всички рафтове и отделенията за лед и ги оставете да изсъхнат напълно.

Ако миризмите не се премахнат с тези прости стъпки за почистване, фризерът може да се нуждае от дълбоко почистване, което включва изключване на уреда и оставянето му да "диша" в продължение на няколко дни.

Поставянето на малко сода за хляб във фризера, преди да добавите храна, може да помогне за абсорбиране на остатъчните миризми. При сериозни миризми, когато са замърсени пукнатини или изолация, може да се наложи да извикате сервизен техник.

Накратко, въпреки че смятаме, че фризерите съхраняват нещата "свежи", микробите в тях могат да продължат да се размножават. Не забравяйте да почиствате фризера си от време на време, за да запазите храната си безопасна и здравословна.

Автори: Енцо Паломбо (Enzo Palombo), професор по микробиология, Технологичен университет Суинбърн (Swinburne University of Technology), и Розали Хокинг (Rosalie Hocking), Технологичен университет Суинбърн (Swinburne University of Technology).

Тази статия е препубликувана от The Conversation под лиценза Creative Commons и преведена от Obekti.bg с любезното съгласие на нейните автори. Прочетете оригиналната статия тук.