Учени от университета Дюк в Дърам, Северна Каролина установиха, че ако хората на средна възраст изкачват стълби, ходят около дома си или дори излизат само за един 3-минутен джогинг, те пак ще повлияят благотворно на здравето си. Нещо повече - няма значение дали подобна физическа активност се извършва в няколко отделни периода през деня или не, сочат резултатите от изследване, цитирани от ЮПИ.

Какви точно са ползите? Специалистите твърдят, че кратковременното физическо натоварване намалява риска от сърдечносъдови болести и преждевременна смърт.

След като проследяват навиците и здравословното състояние на над 4800 души на 40 и повече години за 4-годишен период, учените заключават, че кратковременната интензивна физическа активност носи големи ползи за здравето.

Здравословното състояние на доброволците е проследено от 2003 г. до 2006 г. Те носели акселерометри за количествена оценка на ежедневното физическо натоварване. "Умерената и голямата физическа активност може да допринесе за намаляване на риска от смърт дори ако е извършвана в няколко краткотрайни периода", заяви ръководителят на изследването д-р Уилям Краус. "Колкото по-голяма е активността, толкова по-малък е рискът и толкова повече са ползите за здравето", поясни той.

Било установено, че рискът от преждевременна смърт е най-голям за участниците, чиято физическа активност е не повече от 20 минути дневно. Едночасовото физическо натоварване намалило риска с 57%, а 100-минутното - със 76%.

Заключенията на учените не съответстват на препоръките на американските здравни власти, според които умерената физическа активност трябва да е с продължителност не по-малко от 150 минути седмично, а ако продължителността й е по-малко от 10 минути, не носи ползи за здравето.