Американски учени от Детския медицински център в Синсинати и техните колеги от Детската болница на Филаделфия установиха, че антибиотиците пречат на развитието на имунната система и съответно - увеличават риска от пневмония при новородените деца.

Изследвания, направени върху гризачи, показват че за развитието на имунитета на току-що родените е необходимо взаимодействие със специални клетки на червата и бактерии, намиращи се в състава на нормалната микрофлора.

В резултат на това сътрудничество в лигавицата на белия дроб проникват клетки, защитаващи новороденото от бактериална пневмония.

Антибиотиците не позволяват на бактериите да проникнат в червата и не се случва посоченото по-горе взаимодействие със специалните клетки. Следователно не се образува защита от патогенните бактерии, поразяващи дихателната система.

Преди време пък ирландски учени откриха, че злоупотребата с антибиотици уврежда чревната микрофлора и предизвиква нарушения в психическото здраве, в частност тревога и депресия. Експертите мислят, че микробите, обитаващи червата, влияят на съдържанието на микро РНК в амигдалата и префронталната кора на главния мозък. Именно тези елементи на нервната система определят развиването на тревога и депресия.