12-годишно момче (вече тийнейджър) от Мемфис, Тенеси вероятно е най-младият човек, който е успявал да построи ядрен реактор. Джаксън Осуалт съобщава резултатите от своя експеримент на форума Open Source Fusor Research Consortium, от който е получил и вдъхновението и насоки за създаването на подобно нещо.

Терминът ядрен реактор може и да предизвиква асоциации с радиоактивен материал или нещо гигантско. Този обаче, създаден от Осуалт, е по-различен. Той генерира плазма, в която се случва ядрен синтез - това не е разделяне на ядрото на атома, при който се използва уран, за да се произведе електричество. В случая става дума синтез, при който водородни атоми се превръщат в плазма, а след това се избутват един към друг, за да образуват различни и по-тежки атоми. Реално Осуалт смесва деутерий – специален тип водород, който има и неутрон, и протон в ядрото си.

„Вcичĸи, ĸoитo нe са виждали моите скорошни постове, cъc cигypнocт щe се изненадат. Πpeз пocлeднитe тpидeceтинa дни пocтигнax мнoгo гoлям пpoгpec и oпpaвиx вcичĸи нeдocтaтъци нa мoятa cиcтeмa. Ceгa вeчe пoлyчaвaм peзyлтaти, ĸoитo нaиcтинa cи cтpyвaт пoлoжeнитe ycилия“, пише момчето на 1 февруари миналата година във форума на Fusor.net.

Дизайнът и конструкцията на този мини реактор със сигурност не са били нито лесни, нито евтини. На момчето са му били нужни приблизително 1 година и около 8-10 хил. долара. Осуалт съобщава, че е постигнал ядрен синтез на 19, 30 и 31 януари. Синтезът на атоми на деутерий води до освобождаването на неутрони.

Предишният рекордьор бе Тейлър Уилсън – той постига ядрен синтез през 2008 г., когато е едва на 14 г.

Ядреният синтез е онзи физически процес, който захранва всяка една звезда във Вселената. Той би трябвало да ни предостави чиста и неограничена енергия. Както Осуалт показва, ние можем да го постигнем. Проблемът в случая е да можем да постигнем продължителни реакции, които освобождават повече енергия, отколкото реално се влага.