Учени от Швеция създадоха спрей, който унищожава бактериите в рани, без да се налага използването на антибиотици, пише изданието "Приложни материали" на Американското дружество на химиците.

При възможност е добре да се избягва употребата на антибиотици, за да не се допусне вредните бактерии да развият резистентност към тях. Водени от тази мисъл, специалистите от Техническия университет "Чалмерс" са разработили новия спрей. Той е в състояние да убива бактериите с помощта на пептиди, които се срещат естествено в тялото и по този начин премахва необходимостта от използването на антибиотици.

Въпреки че и преди е изследвана подобна възможност, основна пречка е бил фактът, че пептидите бързо се разрушават при контакт с кръв или други телесни течности.

Въз основа на успеха на по-ранен проект шведските учени са намерили решение на проблема, пише БТА. В създадения от тях спрей, който е предназначен за директно приложение върху отворени рани, пептидните молекули са прикрепени към специално структурирани микрочастици от хидрогел. Този гел предпазва пептидите от кръвта, като същевременно им позволява да унищожават бактериите, нарушавайки защитните им външни мембрани.

При лабораторни тестове е установено, че спреят убива 99,99 % от бактериите при контакт, включително устойчиви на антибиотици видове като метицилин-резистентен златист стафилокок (MRSA Methicillin-resistant Staphylococcus aureus). Бактерицидната му активност се запазва в продължение на около 48 часа.

Учените разглеждат възможността спреят да се използва и за покриване на медицински импланти, за да се предотврати появата на инфекции при първото им поставяне в тялото. Те вече са го тествали върху силикон, който обикновено се използва за катетри.

"Веществото в този спрей за рани е напълно нетоксично и не влияе на човешките клетки. За разлика от съществуващите бактерицидни спрейове, то не възпрепятства оздравителния процес на организма", казва Едвин Бломстранд от изследователския екип.