Даряването на кръв може да спаси човешки животи, а сега изследователи откриха една любопитна полза и за самия донор – редовните посещения на центровете за кръводаряване, изглежда, намаляват определени „вечни химикали“ в кръвоносния поток.

Учените все още не са сигурни колко точно опасни са въпросните широко използвани пер- и полифлуороалкилираните вещества (PFAS). Понякога обаче те се наричат „вечни химикали“, тъй като не се разграждат в природата.

Изследователите тестват 285 пожарникари от Австралия, които даряват и кръв, и плазма през последните 12 месеца. Те редовно са изложени на PFAS заради пожарникарската пяна и обикновено нивата на тези химикали в кръвта им са по-високи, отколкото при обикновения човек.

„Резултатите от изследването показват, че редовното даряване и на кръв, и на плазма намалява значително нивата на PFAS в кръвта в сравнение с контролната група – казва хематологът Робин Гасиоровски от университета Магуайър в Австралия. – Въпреки че и двете процедури да са ефективни по отношение на намаляването на нивата на PFAS, даряването на плазма е по-ефективно и води до 30-процентен спад.“

Това е първият път, в който учени откриват начин за редуцирането на нивата на PFAS в кръвта. И най-хубавото е, че той се свежда чисто и просто до вършенето на добрина, а не до терапия с лекарства или сложни процедури, които трябва да бъдат извършени в болница.

По време на изследването 95 пожарникари даряват кръв веднъж на 12 седмици, 95 – плазма веднъж на 6 седмици, а 95 не даряват нито кръв, нито плазма. Нивата на PFAS в последната група остават непроменени.

PFAS се обвързва със серумни протеини в кръвта и когато нивата на този компонент бъдат намаляват, това, изглежда, може (с течение на времето) да намали и нивата на PFAS. За да потвърдят дали нещата действително стоят по този начин, специалистите ще трябва да проведат още изселвания върху по-голям брой хора.

Резултатите са публикувани в JAMA Network Open.