Откриха най-смъртоносната съвременна болест в мумии на 500 години. Международен екип от учени проведе компютърно сканиране на мумии от Гренландия, живели през XVI век, което показа, че и тогава хората са страдали от запушени артерии през целия си живот, пишат Vesti.bg

Изследователите са проучили добре запазените мумии на четирима възрастни и едно дете, обитавали Гренландия преди около 500 години. Анализът на скелети и зъби показал, че двама от възрастните са мъже. Две мумии принадлежали на жени, починали на възраст между 18 и 30 години.

Компютърна томография разкрива в три от мумиите натрупване на плака от мастен материал в артериите.

В същото време учените не могат да са категорични, че именно тази болест е причинила смъртта на древните гренландци.

В проучването, публикувано и на отворената дигитална платформа на Американската медицинска асоциация, авторите поясняват: „Смята се, че атеросклерозата е съвременна болест, но нейното присъствие при древните хора увеличава вероятността за по-фундаментална предразположеност към това заболяване”.

Атеросклерозата е заболяване, при което вътре в артериите се натрупва мастна тъкан. В съвременния свят това заболяване е водещата причина за смърт, тъй като запушените артерии причиняват инфаркти и инсулти.

Наличието на мастни натрупвания в артериите на хора, починали преди 500 години, изненадва учените. Още повече, че менюто на жителите на Гренландия през XVI век е било доста здравословно и богато на Омега-3 мастни киселини заради широката консумация на месо от птици и риби.