Изследователи от Имперския колеж в Лондон създадоха нов и лесен за употреба тест, който може да диагностицира неинфекциозни заболявания (например сърдечен удар и рак).

Как работи? Тестът засича молекулярните сигнали в тялото, наречени биомаркери. Те вече се използват при тестовете срещу COVID-19 например (тук наличието на гените на SARS-CoV-2 подсказват за зараза с новия коронавирус). Съществуват обаче биомеркери и за неинфекциозните заболявания – например специфичен за простата антиген (PSA) в кръвта понякога може да изпълнява ролята на биомаркер за рак на простатата.

Диагностичните тестове, базирани на РНК или ДНК, често се нуждаят от специфична температура за извършването им и включват множество стъпки. Новият тест може да бъде извършван при стайна температура. При това далеч по-лесно.

Изследователите се надяват, че техният тест ще позволи на общо-практикуващите лекари, както и на медиците в клиники с по-ограничени ресурси (например в развиващите се страни), да диагностицират далеч по-лесно различни по вид заболявания.

Тестът, наречен CrisprZyme, е разработен от екип от изследователи, ръководени от Имперския колеж в Лондон, Масачузетския технологичен институт и центъра по молекулярна медицина „Макс Делбрюк“ в Берлин. Според тях той ще даде тласък на биомаркерната диагностика.

Резултатите от предварителните лабораторни изследвания на теста са публикувани в Nature Nanotechnology.