Учени направиха пробив по отношение на разбирането на процесите, довеждащи до образуването на кръвосъсирвания в белите дробове – състояние, което само във Великобритания убива над 2 хиляди души всяка година.

Кръвосъсирването образува пулмонарен емболизъм и пречи на кръвта да достигне до основните кръвоносни съдове в дробовете.

В много случаи блокажът е вследствие от фрагменти, откъснати от други кръвосъсирвания в тялото (например дълбока венозна тромбоза на крака). Те достигат до дробовете по кръвоносния поток.

В научен труд, публикуван на 28 юни в PNAS, изследователи от Университета на Лийдс и Шефийлдския университет съобщават, че протеин, наречен фибрин, допринася за стабилизирането на оригиналното кръвосъсирване и по този начин спира откъсването на парченца от него.

Кръвосъсирванията се образуват в случаи, когато кръвоносен съд се спука и неговата функция е да попречи на загубата на кръв. Понякога обаче кръвосъсирването може да се образува и без нараняване в самия кръвоносен съд – това предизвиква тромобоза.

Изследователският екип е анализирал мишки, за да проучи ключов химически строителен блок на протеина фибрин, свързан с кръвосъсирването. Те откриват, че именно този строителен блок прави фибрина по-стабилен и пречи на разкъсванията и фрагментацията на съсирената кръв.

„Идентифицирайки структурните динамики на този механизъм, ние открихме и нови цели за потенциални бъдещи лекарства, които да спират откъсването на фрагменти от тромобози и да довеждат до емболизъм в белите дробове“, пишат авторите.