Когато трябва да се самопоправят, нашите тела могат да бъдат изключително изобретателни. От доста време насам учените изучават подробно как сърцето се възстановява след инфаркт. По този начин те се надяват, че ще могат да създадат по-добри лечения за сърдечносъдовите проблеми.

Ново изследване разкрива, че имунният отговор на тялото и лимфната система (която е част от имунната) са ключови за начина, по който сърцето се самопоправя, след като инфарктът е нанесъл щети върху сърдечния мускул.

В основата на всичко са макрофагите – специални клетки, които унищожават бактериите или активират полезен за тялото възпалителен отговор. Те са първите, които реагират при евентуален инфаркт. Те произвеждат конкретен тип протеин, наречен VEGFC, пишат изследователите.

„Открихме, че макрофагите, или имунните клетки, които се втурват към сърцето след инфаркт, за да „изядат“ увредените или мъртви тъкани, индуцират и съдов ендотелен растежен фактор C (VEGFC), който задейства формирането на нови лимфни възли и стимулира заздравяването“, казва патологът Едуард Торп от Северозападния университет в Илинойс.

Изследователите го описват като сценарии тип „Д-р Джекил и мистър Хайд“ – „добрите макрофаги произвеждат VEGFC, а „лошите“ – не, те предизвикват про-възпалителен отговор, който може да увреди допълнително сърцето и обкръжаващата го тъкан.

За да може сърцето да се самопоправи изцяло, умиращите клетки трябва да се прочистят – това е процес, известен като ефероцитоза (и макрофагите играят ключова роля в него). След като проучват въпросния процес в клетки в лабораторни условия и при мишки, екипът успява да открие по какъв точно начин правилния тип макрофаги, произвеждащи VEGFC, извършват самото поправяне.

Оттук насетне изследователите биха могли да се опитат да открият начин, по който да увеличат броя на „добрите“ макрофаги в сърцето и да намалят броя на „лошите (или дори да ги елиминират изцяло). Това от своя страна ще увеличи шанса за пълно възстановяване на сърцето.

„Сега основното предизвикателство пред нас е или да открием как да вкараме в тялото допълнително количество VEGFC, или да накараме тези макрофаги да индуцират повече VEGFC, за да ускорим процеса по самопоправяне на сърцето“, казва Торп.

Когато хората получат инфаркт, те се излагат на много по-висок риск от сърдечна недостатъчност – при това положение сърцето губи способността си да изпомпва кръвта из тялото. Тази опасност може да бъде минимизирана с помощта на съвременни лекарства като бетаблокери, но понякога това не е достатъчно.

Учените не престават да надграждат знанията ни за сърдечно-съдовите заболявания и техните основни причинители. Въпреки това този тип проблеми продължават да убиват милиони души по целия свят. Подобни изследвания като настоящото могат да хвърлят повече светлина върху процесите, които настъпват в отговор на инфаркта – особено начина, по който ефероцитозата активира производството на протеина VEGFC, необходим за поправянето на сърдечния мускул.

Изследването е публикувано в Journal of Clinical Investigation.