Нужни са били пет години и съвместната работа на стотици физици и астрономи, за да се създаде това изображение – най-голямата, най-точната, триизмерна карта на далечните галактики, която очертава тъмната енергия, която движи ускореното разширение на Вселената.

„Прекарахме три години в събиране на измерванията за 1,2 милиона галактики над една четвърт от небето, за да картографираме структурата на Вселената в обем от 650 кубически милиарда светлинни години“ – казва Джеръми Тинкър, един от ръководителите на проекта.

Резултатите от проекта са публикувани в Месечни известия на Кралското астрономическо дружество (Monthly Notices of the Royal Astronomical Society).

„Тази карта ни позволява да направим най-добрите измервания досега на ефектите на тъмната енергия в разширението на Вселената. Правим нашите резултати и карта достъпни за света“ – добавя Тинкър.

Като се има предвид, че към момента не е известно какво точно представляват тъмната материя и тъмната енергия, екипът е трябвало да очертае тяхното въздействие в измерванията си. Благодарение на програмата за спектроскопично изследване на барионната осцилация (BOSS) на SDSS-III е било възможно да се изчисли скоростта, с която Вселената се разширява, което води до измерване на количеството тъмна материя и тъмна енергия, от която е съставена Вселената.

„Направихме най-голямата карта за изучаване на 95 процента от Вселената, която е тъмна“ - казва Дейвид Шлегел, астрофизик от Националната лаборатория в Бъркли и главен изследовател на програмата BOSS.

„На тази карта можем да видим как галактиките са гравитационно притегляни към други галактики от тъмната материя. А в много по-големи мащаби виждаме влиянието на тъмната енергия, която разкъсва Вселената.“