Смята се, че огромната скала, която обикаля в орбита около Земята и която наричаме Луна, се е формирала след като гигантски космически обект се е врязал в планетата ни. А сега ново изследване разкрива повече детайли за това как Луната се е отделила от Земята преди милиарди години. Учени са направили динамична симулация, която показва как Луната бавно се е отдалечила от заледената тогава Земя, която е била огрявана от Слънце, което е било с около 30% по-слабо греещо отколкото е сега. Новото изследване помага също така да се обясни съществуването на голямата подутина на Лунната повърхност в района на екватора й, защото при нормални обстоятелства тя би трябвало да е по-тънка там, отколкото реално е.

“Лунната подутина крие тайни на еволюцията на Земята, за които преди науката не е подозирала и които не са “записани” никъде другаде”, обяснява Шиджие Зонг от университета на Колорадо в Боулдър. “Нашият модел успява да улови два зависими във времето процеса и това е първият път, когато изобщо някой може да постави времева рамка на ранното Лунно отделяне от Земята”, добавя тя. Понастоящем нашата Луна се отдалечава от Земята с около 4 сантиметра на година, защото въртенето на Земята постепенно се забавя и нашите дни стават малко по-дълги.