Данните, събрани през последните месеци от живота на „Касини“, продължават да ни изненадват. Учени откриха неизвестно досега взаимодействие между Сатурн и Енцелад - естествения спътник на планетата, пише Science Alert.

Преди да се „гмурне“ в разрушителните бури на газообразния гигант, космическият апарат се е възползва от уникалната си близост до планетата и отчита данни, които иначе не биха били възможни да се съберат от по-голямо разстояние.

По този начин „Касини“ записва звуците на плазма вълните, пътуващи между Сатурн и Енцелад, и показва за първи път, че те пътуват по магнитните полета, свързващи двете космически тела.

„Енцелад е малък генератор, който обикаля Сатурн. Знаем, че спътникът е непрестанен източник на енергия“, коментира планетарния учен Али Сюлейман от Университета на Айова.

„Сега установихме, че Сатурн откликва, като излъчва сигнали под формата на плазма вълни през магнитните полета, простиращи се на стотици хиляди километри разстояние и свързващи планетата с Енцелад.“

В Космоса, разбира се, не съществуват реални звуци. Звукът представлява вибрация в даден посредник, какъвто например е въздухът. Когато тази вибрация достигне тъпанчето на ухото, ние получаваме възприятието за звук. В Космоса обаче въздух няма. Съответно подобни вибрации не могат да се разпространяват.

Радио вълните обаче не са звук, а форма на електромагнитна радиация (подобно на светлината). Тя се създава през електро и магнитни полета, което означава, че може да пътува свободно през Космоса.

Учените са способни да преобразуват тези звукови вълни в звук с помощта на радио технология, която използваме за комуникационни цели тук на Земята.

Плазма вълните в радиочестотния спектър също са електромагнитни. Именно това е засякъл „Касини“. Изследователите успяват да превърнат тези сигнали в звук и да го ускорят от 16 минути до 28,5 секунди.

Резултатът е – буквално – неземен. Странен, изпълнен с кликове и свистене звук, който се извисява и спада периодично и който най-често асоциираме (макар и не винаги) с полярните сияния.

Вече знаем, че връзката между Сатурн и Енцелад е много по-различна от тази между Земята и Луната. Наясно сме, че гейзер от Енцелад, изхвърлящ водни частици в Космоса, е създал един от пръстените на планетата.

Факт е също така, че магнитното поле на Сатурн обгръща геологично активния Енцелад, а неактивната Луна не се намира в магнитното поле на Земята.

Новото изследване ни позволява да научим повече за необикновената връзка между Сатурн и Енцелад. То е публикувано в Geophysical Research Letters. Можете да го прочетете тук и тук.