През април 2019-а година астрономите показаха едно от най-великите постижения в историята на науката – първата въобще снимка на черна дупка (разбира се, фотографията не бе направена пряко върху самия космически обект, тъй като това е невъзможно. По тази тема обаче ще си говорим малко по-късно в материала).

Колкото и зашеметяваща да е тази снимка, за обикновения наблюдател, който принципно не знае какво точно да очаква, тя беше просто… нещо мъгливо. Факт е обаче, че за да се създаде това на пръв поглед обикновено мъгливо изображение, бе нужно невероятно много време, страшно количество данни и наистина много опитен и отдаден екип. Един ден със сигурност ще видим „ясно като бръснач“ цветно видео на черна дупка. И това е обещание, направено от самите астрономи. Междувременно обаче NASA пусна впечатляваща симулация, която показва как би изглеждала черната дупка в цялата ѝ „кристално ясна“ прелест.

Преди снимката по-долу единственият начин да се наблюдава черна дупка бе непряко – като следим за ефектите, които оказва. В естеството на черните дупки е да поглъщат светлината, а това ги прави изключително трудни за директно наблюдение.

Източник: Event Horizon Telescope

Черните дупки са обекти, които генерират толкова силно гравитационно поле, че нищо в обкръжението им (дори светлината) не може да им се измъкне.

Точно на ръба се намира точката, от която няма връщане назад – т.нар. хоризонт на събитията. Ако се озовете на този „праг“, трябва да се движите по-бързо от скоростта на светлината, ако искате да се измъкнете. А според Теорията на специалната относителност на Айнщайн, нищо в космоса не може да се движи по-бързо от скоростта на светлината. Астрономите успяха да фотографират именно сянката на хоризонта на събитията на черната дупка в центъра на галактиката Messier 87.

Оранжевата поничка на изображението е акреционният диск на черната дупка – плосък и въртящ се диск от газ, прах и звездни отломки, които орбитират около черната дупка, но не падат в нея. Можем да видим този диск, тъй като гигантската гравитационна сила на черната дупка ускорява въртящите се частици, които от своя страна се блъскат една в друга и отделят рентгенови и гама лъчи във видимия спектър на светлината. Именно това можем да наблюдаваме, а вече – и да фотографираме.

Невероятната визуализация, която може да видите по-долу, бе пусната от Космическия център „Годард“ на NASA по повод седмицата на черните дупки. Тя показва как екстремната гравитация изкривява гледната ни точка към светлината (излъчвана от различни региони на диска), като променя посоката ѝ и ѝ придава изкривен вид.

Източник: NASA / Jeremi Schnittman