Марсиански метеорит на 2 млрд. години разкрива своите тайни

24 декември 2016 г., 12:00
1267

Copyright: Vadim Sadovski / Shutterstock

Рядък метеорит от Марс, открит през 2011 г. в Мароко, съдържа минерали с 10 пъти повече вода, отколкото в марсиански метеорити, откривани до момента. Тази находка повдига за пореден път въпроса колко дълго Червената планета е предлагала условия за живот, сходни с тези на Земята, пише Mashable.

Смята се, че камъкът е сходен с онези метеорити, изучавани от роувърите Spirit и Opportunity на NASA – те кацнаха на Марс през 2004 г., за да търсят признаци на вода. Spirit вече не функционира, но през август миналата година към Opportunity се присъедини доста по-съвършеният в технологично отношение Curiosity, който проучва химичните условия, необходими за поддържането на микробен живот.

Метеоритът, известен като Northwest Africa (NWA) 7034, е вторият най-стар от 110-е камъка, произхождащи от Марс и открити на нашата планета. Той е на 2.1 млрд. години, голям е колкото бейзболна топка и тежи около 320 грама.

Според геологът Карл Агий от Университета на Ню Мексико този метеорит е от епоха на Марс, за която знаем изключително малко.

Най-старият марсиански метеорит, откриван до момента, е Alan Hills 84001 Antarctica и е на 4 млрд. години.

Учените смятат, че някога Марс е била топла и влажна планета. Тя обаче загубва голяма част от атмосферата си, както и от водата на повърхността, и се превръща в студена, суха пустиня, каквато е днес.

„Метеоритът вероятно е от преходна епоха по отношение на климата, когато Марс е губил своята атмосфера и вода“, коментира Агий. Той е относително богат на вода – около 6000 части на милион . Един типичен марсиански метероит съдържа 200-300 части на милион. Находката е и сходна с базалтовите скали на Земята, които се формират при вулканични изригвания.

„Самият факт, че метеоритът се е формирал в присъствието на вода, показва, че тя може би е съществувала по-дълго, отколкото сме предполагали до този момент. Находката прокарва идеята, че климатът на Марс се е променил постепенно, а не вследствие на рязка загуба на атмосфера и вода“, заключва Агий.