Магнитното поле на Земята редовно сменя поляритета си. Полюсите му са разменяли местата си много пъти през историята на планетата. В рамките на последните 20 милиона години Земята следва ритъм на смяна на поляритета, при който местата се разменят на всеки 200 000 до 300 000 години, като между успешните размени полюсите понякога пак се опитват да се разменят и да се върнат на място, но това не винаги се получава. Преди около 40 000 години полюсите са направили последния такъв неуспешен опит, като последната успешна размяна е била преди около 780 000 години. Така че май сме съвсем на път като време да разменим полюсите отново, следвайки установения древен модел.

Магнитното поле на планетата вече е започнало да се променя, което е признак за подготовката на смяната на полюсите. И въпреки че не можем да потвърдим със сигурност скорошната размяна, тя очевидно е съвсем в хоризонта на реалните възможности в близко (астрономическо) бъдеще. Този път размяната ще има сериозни последици за човечеството. Учени са установили, че особено северният полюс е изключително турбулентен и непредсказуем и ако магнитните блокове станат достатъчно силни за да отслабят дипола, полюсите официално ще се разменят.  Магнитното поле на Земята предпазва планетата от слънчевите и космическите лъчи. Когато полюсите се разменят защитния щит ще отслабне до една десета от настоящата си сила и радиацията от космоса ще може да стигне по-близо до планетата от обикновено. Това ще унищожи живота на цели региони и вероятно ще доведе до измирането на цели видове. Да не говорим, че преди това радиацията ще засегне сателитите в орбита. Човечеството трябва да предвиди всички ефекти от размяната на полюсите и да вземе възможните мерки, които да предпазят съществуването на нашата цивилизация.