"Малка стъпка за роувъра, но гигантски скок за китайската нация", нарече главният дизайнер У Уейрен отделянето на лунохода Юту 2 (Нефритен заек 2) от космическия апарат "Чанъе-4", повтаряки по своеобразен начин думите на американския космонафт Нийл Армстронг преди 50 години.

Нефритеният заек е снабден с 6 колела със собствено задвижване, което би позволило на апарата да продължи да се движи, дори едно от тях да блокира. Максималната скорост, която "заекът" развива е 200 м/час. Той е способен да изкачва стръмнини с наклон до 20 градуса и да преодолява препятствия високи до 20 см.

Нефритеният заек вече пое по своята мисията да изследва лунната повърхност, която хората никога не виждат, пише ВВС.

Скритата за Земята страна има някои ключови разлики спрямо видимата. Кората е по-дебела, изглежда по-стара, покрита е с повече кратери и има много по-малко тъмни базалтови "морета", създадени от потоци лава, които са очевидни от близката страна.

Смята се, че космическият апарат Чанг'е-4 (кръстен на китайска богиня на луната) е кацнал на място, известно като кратера Фон Карман -180-километрова падина, разположена в южното полукълбо. Фон Карман се намира в много по-голяма дупка - басейна, наречен Ейкън. Това е най-старият, най-големият и най-дълбок басейн на Луната, образуван от сблъсъка на астероид преди милиарди години. Смята се, събитието е било толкова мощно, че е пробило дори мантията на Луната.

Източник: Alejo Miranda / Shutterstock

Една от целите на мисията е да проучи всеки материал от мантията, намираща се на мястото на кацане. Това ще даде представа за вътрешната структура и историята на Луната. Данни от орбитален космически кораб показват, че съставът на басейна е различен от околните лунни планини.

Луноходът ще използва панорамната си камера, за да идентифицира интересни места, а инфрачервения спектрометър (VNIS) ще проучи минералите в дъното на кратера както и на изхвърлените от космическите удари скали. Апаратът е снабден и с проникващ радар (LPR), който ще може да погледне под повърхността на Луната, до дълбочина от около 100 метра. Тя може да изследва дебелината на лунния реголит (разрушените скали и прах, които образуват повърхността) и да хвърли светлина върху структурата на горната лунна кора.

Лунната сонда е снабдена и с мини-оранжерия, носеща семена от картофи, арабидопсис (култура, близка до зелето), различни цъфтящи растения и яйца от копринени буби. Целта е да се провери доколко  подобни култури биха могли да се развиват на Луната.

От другата страна на Луната отдавна се гледа като на идеално място за провеждане на определен вид радиоастрономия (с честота под 10 MHz), тъй като тя е защитена от радио-смущенията на Земята, създадени от човека и от други природни фактори. Чанг'е-4 носи инструмент, наречен нискочестотен спектрометър (LFS), който може да "слуша" радиовълните, идващи от дълбокия космос. Това ще позволи и да се изучава поведението на Слънцето и да се определи, какво ще е влиянието върху космонавтите, които евентуално биха били изпратени там един ден.

По този начин мисията ще запълни празнина в астрономическите наблюдения, позволявайки на учените да изучават космическите явления по начин, който никога не е бил възможен от нашата планета, споделя ВВС.